Feedback blok 4

Ik heb qua feedback met mijn bedrijfsbegeleider gezeten. Verder binnen de organisatie zelf niemand, omdat ik onder de indruk ben van het feit dat alleen mijn bedrijfsbegeleider echt een goed idee heeft gehad van mijn werkzaamheden. De reden hierachter is omdat ik ook veel dagen vanuit huis heb moeten werken gezien alle omstandigheden. In deze tijd heb ik eigenlijk alleen maar contact gehad met mijn manager over schoolopdrachten en zaken vanuit werk (klanten die problemen hadden, of het bijwonen van salesgesprekken). Hierdoor vind ik het een lastig iets om collega’s te vragen om feedback, die eigenlijk maar weinig van mij gezien hebben als het gaat om werkzaamheden en houding.

Ik heb daarnaast om toch nog extra feedback te verwerken ook nog een collega op mijn huidige werkveld gevraagd. Dit is een vrij nieuwe plek, namelijk een volledig nieuwe afdeling dan waar ik normaal gesproken stond. Hierdoor hoop ik toch wat nieuwere feedback te krijgen, gezien ik helemaal niet bekend ben met deze mensen ten opzichte van mijn oude werkomgeving. 

Feedback vanuit stage

Het eerste stukje feedback wat ik verwerkt heb is van Marco, mijn stagebegeleider bij Benefit. Hij is ook een van de enige waarmee ik regelmatig contact heb over werk gerelateerde zaken.

Marco was eigenlijk al gelijk erg positief over mij, hij vond dat ik een goede instelling had en dat ik eigenlijk al snel en goed binnen de organisatie viel.

Ik heb tijdelijk met Marco gezeten over onder andere de tussentijdse beoordeling, en tijdens het bespreken van deze ingevulde lijst, heeft Marco mij ook gelijk (positieve) feedback gegeven over mijn tijd bij Benefit. Hij vond hierbij dat ik duidelijk communiceerde, en goede inzet en houding had, en altijd ervoor zorgde dat ik deed wat ik moest doen, en dat op een zorgvuldige manier. Verder vond hij dat ik dingen snel oppak en hier mijn eigen oplossingen voor verzin, om zo ook wat meer individueel aan de slag te kunnen gaan. Marco vond dit erg van belang omdat hij vindt dat je zo het meeste leert, en daarnaast ook de organisatie gemakkelijker leert kennen, in plaats van de eerste weken van alles ”in de derde persoon” te moeten volgen. 

Waar ik volgens Marco wellicht wat meer aandacht aan kon besteden is onder andere formaliteit wanneer het neerkomt op klanten. Echter waren dit vrij kleine dingen die zich eigenlijk alleen afspeelde binnen e-mails, en hoewel alles binnen Benefit vrij informeel is, was het soms bij mij iets te informeel. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de aanhef. Ik ben erg gewend om ”Hej” te gebruiken, omdat ik zo mijn collega’s binnen IKEA aanspreek. Hej betekend Hallo in het Zweeds, en is de normale wijze van een e-mail beginnen binnen IKEA. Echter is dit natuurlijk niet echt een Nederlands iets, en ik maakte hier nog wel binnen Benefit gebruik van.  

Uiteraard heb ik dit gelijk meegenomen en aangepast, en gewoon een ”basis Benefit e-mail template” opgesteld. Zodat als ik een nieuwe e-mail opstel, ik eigenlijk zulk soort kleine foutjes al niet meer kan maken. 

Deze positieve feedback is echt zeer gewaardeerd omdat dit precies de invloed laat zien die ik het liefst op een bedrijf heb. Het hoeft natuurlijk niet perfect te zijn en alleen maar positief, constructief wordt ook altijd meegenomen en gewaardeerd. Dit heeft namelijk uiteindelijk meer invloed op de professionele (en persoonlijke) ontwikkeling van een individu.

Uit deze feedback heb ik ook gemerkt dat Marco mij een stuk meer vrijheid geeft om aan projecten te werken op mezelf, in plaats van samen met hem. Dit geeft een goed gevoel omdat ik al snel toevertrouwd ben als teamlid, en niet een langdradige introductiefase waarin het vooral kijken is in plaats van veel zelf doen.

Feedback vanuit werk

Vanuit werk heb ik tot nu toe ieder blok wel aan verschillende kanten van het bedrijf om feedback gevraagd. Wat deze keer uniek maakt van iedere andere keer is dat ik sinds april op een nieuwe afdeling sta. Op deze afdeling ben ik nog niet zo ‘’bekend’’ ten opzichte van andere gebieden waarin ik om feedback gevraagd heb. Dit kan zorgen voor een iets eerlijkere feedback dan bij iemand die je al een stuk langer kent. Daarnaast is het een volledig nieuwe afdeling dus zijn er ook volledig nieuwe werkzaamheden. Hierdoor krijgen degene die mij feedback geven ook te zien hoe ik precies ben met het oppakken van nieuwere situaties die ik bijvoorbeeld op mijn oude afdeling niet zou hoeven te verwachten.

Ik heb 2 verschillende collega’s gevraagd om 2 positieve, en 2 verbeterpunten op te komen over mijn algemene werkhouding, dus niet echt specifiek gericht op mijn werkzaamheden op de afdeling zelf.

De twee positieve punten die mijn collega’s opgenoemd hebben waren als volgt:

  • Pakt snel dingen op en is proactief bezig om ervoor te zorgen dat hij snel op het niveau is om zelfstandig te kunnen werken.

  • Is communicatief en zorgt ervoor dat als er iets veranderd moet worden dat de verantwoordelijke op de hoogte zijn zodat er geen verwarring ontstaat.

Deze positieve punten kan ik me erg in vinden, en komen ook erg overeen met wat ik over mezelf opgeschreven heb ik mijn persoonlijk profiel, met name de het stukje ijverig en ook de flexibiliteit. Ik was over deze punten ook niet erg verrast, het kwam erg overeen met waarnaar ik naartoe wilde werken voor de nieuwe afdeling.

De twee constructieve punten die ik te horen kreeg waren de volgende twee punten:

  • Probeert soms iets te snel aan de slag te gaan waardoor er soms vaker wat kleine foutjes gemaakt worden, soms een stapje terugnemen en even goed doorvragen.

  • Probeer soms op je houding rondom klanten te werken, soms moet je nog lange gesprekken aangaan, dus dit kan alleen maar in jouw voordeel werken

Met beide punten ben ik het zeer eens. Het eerste punt is vrij vanzelfsprekend wat er precies misgaat. Het is puur dat ik zo graag aan iets wil beginnen en als het ware wil kunnen bewijzen dat ik het snel geregeld kan hebben en op een goede manier, waardoor ik soms iets té snel kan gaan. Uiteindelijk ontstaan uit dit soort situaties vaker foutjes dan positievere dingen, dus vandaar dat het zeker wel een aandachtspuntje waard is waar ik het volledig met mijn collega’s mee eens ben.

Ook mijn houding rondom klanten is een zeer goed punt, hoewel ik me gewoon professioneel gedraag rondom klanten, ben ik soms nog wat informeel en praat veel. Dit is op mijn oudere afdeling niet zo’n groot probleem, echter is dit een meer sales gericht gesprek waarin klanten graag wat meer informatie willen en geen langdradig verhaal. Dat kan dus soms vervelend zijn voor klanten die wat meer willen dat ik ‘’to the point’’ ben.