Leerdoelen, acties en feedback

Leerdoel 1: Verwerken van feedback

Het eerste leerdoel focus ik op het omgaan met feedback. Zodra ik feedback ontvang probeer ik het zo snel mogelijk te begrijpen. De valkuil hiervan is dat ik op sommige momenten iets te snel ‘begrijp’, en doorga. Zodra ik dan bij het volgende overleg iets presenteer/overleg, blijkt het soms dat ik niet volledig begrepen heb wat er gezegd is. Dit kan heel gemakkelijk voorkomen worden, maar soms blijkt dit toch nog lastig voor mij om in het moment rekening mee te houden. Hier zal ik dus in een actie op focussen. De andere actie focust op het algemeen omgaan met feedback. Feedback is iets wat altijd terugkomt in het werkveld van peers, dus hiermee optimaal omgaan zie ik als een waardevolle kwaliteit.  

Leerdoel 2: Content creatie voor Thetford

Het tweede leerdoel richt zich op online marketing, specifiek de content richting. In dit leerdoel wil ik acties ondergaan die te maken hebben met het bedenken en creëren van content. De content die ik zal maken voor Thetford zal zich vooral richten op de socials van Thetford. Daarnaast zal ik enkele aanpassingen doen op de website van Thetford.  

Algemene Feedback

De feedback die ik verwerkt heb komt van mijn werk- en stagebegeleider binnen Thetford. Norbert van Noesel en Maaike van Kuijk. Ik heb regelmatig te horen gekregen tijdens mijn stage dat ik soms een stapje terug moet doen als ik feedback krijg van mijn begeleiders. Iedere week had ik een face-to-face moment met mijn begeleiders van Thetford. Hieruit kwam regelmatig feedback om mee verder te gaan. Echter viel het mijn begeleiders soms op dat de feedback verkeerd geïnterpreteerd was, of dat ik het eigenlijk nog niet helemaal begreep, maar niet doorvroeg in het moment zelf.

Ik zag dit wel terug in mijzelf. Hoe Norbert het omschreef is dat ik iets te graag alles in één keer wil begrijpen. Dit omschrijft het naar mijn mening goed, ik vind het soms lastig om meerdere keren te vragen naar dezelfde feedback. Ik krijg dan het gevoel dat ik het niet goed snap, maar ik realiseer me dat dit niet altijd hoeft. Soms is extra informatie vragen om iets te verduidelijken zodat ik het op het volgende contactmoment gelijk goed verwerk meer efficiënt dan een iets korter gesprek omdat ik niet doorvraag. Uiteindelijk kost het meer tijd om een tweede gesprek te voeren over dezelfde feedback, dan doorvragen tijdens het eerste gesprek voor verduidelijking.

Een ander punt waar ik nog aan zou kunnen werken is het beter voorbereiden van meetings. Tijdens een feedbackmoment met mijn begeleiders is het duidelijk geworden dat ik soms wat los in F2F meetings ga, terwijl deze meetings juist een moment voor mij zijn om te benutten om vragen te stellen of nieuwe bevindingen te presenteren. Op het moment dat ik hier zonder onderwerpen inga, is het beter dat ik ervoor kies om de meeting te cancellen in plaats van door te gaan en ‘maar te zien’ wat ik op dat moment wil bespreken.

Hier ben ik het ook zeker mee eens. Ik ben al wel stappen aan het zetten richting het verbeteren van mijn voorbereiding en uitvoering van meetings door middel van mijn eerste leerdoel, maar ik snap dat dit een lopend proces is en dat ik er nog niet helemaal ben. Daarom neem ik deze feedback zeker mee als iets waar ik nog sterker in kan worden gedurende mijn loopbaan.

Leerdoel 1

Het eerste leerdoel is tussentijds op mijn bordje gevallen. Het is daarom ook lastig om nu een ‘volledig’ effect te kunnen zien. Wel geloof ik dat ik goed op weg ben en dat vinden mijn begeleiders, Norbert en Maaike ook. Norbert en Maaike hebben mij in eerste instantie als feedback meegegeven. Beide geven aan hier wel een verbetering in te zien ten opzichte van het beginmoment. Uiteraard heb ik als tip meegekregen dat ik nog wel wat actiever door kan vragen op het moment dat ik iets niet begrijp, en dat het ene face-to-face moment iets beter verloopt dan het ander op dit vlak.

Hier is ook alle respect voor vanuit Norbert en Maaike, die begrijpen dat het een proces is waarbij het stap voor stap verbeterd. Tijdens de eindbeoordeling was het duidelijk dat dit nog steeds lopend is, maar nog steeds wel stappen in de juiste richting ziet. Hier ben ik tevreden mee, ik snap zelf ook dat dit nog even duurt voordat ik bij het gewenste resultaat ben, maar ik zie dit als een waardevolle eerste stap.

Leerdoel 2

Leerdoel twee bestond uit veel feedback die ik in het moment kreeg over mijn gemaakte content. Achteraf heb ik nog aan Danielle om feedback gevraagd over hoe ze de content die ik gemaakt heb vond, en wat voor eventuele tips ze nog zou mee kunnen geven over de gemaakte content, mijn keuzes en andere aspecten van het leerdoel, gezien ik hier met Danielle veruit het meest aan gewerkt heb.

Danielle gaf aan dat voor iemand die nog niet eerder bezig is geweest met content maken voor een organisatie, ik het prima deed. Er waren bepaalde aspecten die voor mij lastig in te schatten waren, of moeilijk zijn om gelijk juist te doen, zoals wat op het moment prioriteit heeft om te posten of andere aspecten die ik nog zou kunnen verbeteren. Als feedback kreeg ik om hier iets meer naar te vragen voordat ik begin aan het maken van posts.

Ook vond Danielle het soms nog niet helemaal 1-op-1 lopen als ze keek naar de tekst en de afbeelding die erbij zat. Ze vond dat ik soms nog wel iets meer samenhang kon zoeken tussen de afbeelding en tekst van de post, ‘laat het elkaar complimenteren’, waren haar eigen woorden.

Ik ben erg tevreden met deze feedback, ik heb veel geleerd over waar ik rekening mee moet houden als ik content maak, maar ook is het gewoon fijn om hier mee bezig te zijn geweest. Werken met het maken van content was in het begin nog soort van ‘spannend’. Dus om het een keer te doen en te realiseren dat er geen reden is om je zorgen te maken/terughoudend te zijn, was fijn. 

Vervolgstappen

De vervolgstappen die ik ga maken van het eerste leerdoel is door agenda’s te blijven schrijven voor meetings die ik heb tijdens mijn stage. Nadat mijn stage klaar is wil ik zorgen dat ik in ieder geval blijf schrijven, en als ik feedback heb op mijn bijbaan ga ik dit ook vanaf nu met de hand noteren. Ik wil met name deze feedback mee nemen naar mijn bijbaan IKEA, omdat ik hier in de toekomst wil blijven werken. Ik ga hiervoor ook een specifiek notitieboekje aanschaffen om het in bij te kunnen houden.

Voor mijn tweede leerdoel blijf ik uiteraard nog content maken voor de social media pagina van Thetford om dit te blijven ontwikkelen. Als ik eenmaal klaar ben bij Thetford zal ik proberen hier mee bezig te blijven. Dit leerdoel wil ik ook verder ontwikkelen tijdens mijn volgende PL verslag om hier nog meer ervaring in op te doen. Ik heb geleerd dat dit leerdoel het best ontwikkelt door het gewoon te doen, dus wil ik dit ook op bepaalde manieren (zoals content voor een fictief bedrijf, of inlezen/inspiratie van andere bedrijven) blijven opnemen/doen.

Feedback + vervolgstappen

Zie onderstaand alle feedback die ik heb gekregen tijdens mijn stage, de feedback op de individuele leerdoelen, en de vervolgstappen op basis van de feedback.