Leerdoel 2: Content voor Thetford
Inleesactie
Content maken is voor mij vrij nieuw. Daardoor lees ik mij eerst in over tips en tricks die toegepast kunnen worden op het creëren van content posts voor Thetford. Ik zal voornamelijk marketing blogs citeren. De blogs zijn voornamelijk van marketeers, tips van mensen die direct in het werkveld werken zijn veruit het beste om toe te passen.
Uit een blogpost geschreven door Anouk Biesters, een marketeer die al meer dan 10 jaar ervaring heeft in marketing en communicatie heeft, wordt geschreven dat originele content/foto’s beter werken dan stock fotografie. Daarnaast is doorlinken naar je website een goede manier om traffic te genereren, dus als er content geschreven wordt, probeer het dan ook relevant te houden met iets wat goed doorlinkt naar jouw website (Biesters, z.d.). Voor Instagram kan er geen directe link gemaakt worden in een post, daarvoor is een linktree op het Instagram kanaal van Thetford waar alle relevante links worden toegevoegd.
Verder lees ik in dat een call-to-action goed werkt in het sturen van de lezer. Vandaar dat posts van Thetford ook vaak verwijzen naar een blog, productpagina of een ander relevant artikel/post die ook op jouw website teruggelezen kan worden. Daarnaast wordt er gezegd ook content te hergebruiken. Hoewel het niet altijd logisch lijkt om iets opnieuw te posten, is dit in werkelijkheid helemaal niet erg. De tip die het artikel geeft is dat het makkelijker is om hetzelfde onderwerp te pakken met een andere invalshoek (Van der Vleuten, 2023).
Voor Thetford kan hierbij een voorbeeld zijn; als het onderwerp koken is, gebruik dan in één post de ene oven/grill, en in de andere post weer een andere. De onderwerpen kunnen op hetzelfde neerkomen, maar de posts zijn toch niet helemaal identiek. Hier zal ik bij het schrijven van posts op letten, door soms terug te kijken in de content kalander van Thetford om oude posts te ‘recyclen’.
Actie 1: Overige vormen van content
Thetford zit in een transitie met website providers. Echter moeten er in deze transitieperiode nog wel enkele aanpassingen gedaan worden aan de website. Eén van de aspecten die op de website aangepast moeten worden zijn de productoverzicht pagina’s in de Europese talen van Thetford.
Momenteel worden alle producten op de website los gepresenteerd. Deze actie richt zich op het aanvullen van het voorbereidde overzicht, in alle talen verwerken, en dit vervolgens implementeren in alle talen van de website. Het doel van dit overzicht is om alle producten van Thetford in een overzicht te kunnen vertonen, met fotografie erbij. In de huidige situatie is er geen globaal overzicht van alle producten, enkel op productnaam.
De nieuwe situatie voegt een afbeelding toe bij het overzicht, in combinatie met een directe hyperlink gekoppeld aan het product, waardoor de lezer van het overzicht gelijk doorverwezen wordt naar de pagina van het product waar de persoon op klikt. Tijdens deze actie zijn alle overzichten in taal, dimensies van afbeeldingen en hyperlinks aangepast om de leesbaarheid te verbeteren per taal.
Omdat sommige omschrijvingen veel langere woorden bevatten, zal de ruimte niet altijd even handig zijn. Tijdens het verwerken van deze overzichten is dus ook hier rekening mee gehouden. Het totale overzicht wat gemaakt is, is rechts te vinden. Dit overzicht is zo gemaakt voor alle productcategorieën van Thetford, voor 7 talen. De categorieën zijn:
· Badkamerproducten
· Keukenproducten
· Draagbare producten
· Overige producten
Met deze oplossing kunnen dealers en lezers op de website makkelijker visueel begrijpen welk product ze naar zoeken, en omdat er een hyperlink achter zit, ook gelijk doorklikken naar het juiste product die hen de productinformatie geeft. Het volledige resultaat is makkelijker te zien op de website zelf. Ga naar: https://www.thetford-europe.com/nl/nl/home/overzicht-van-alle-producten. Per categorie kan je de overzichten in het Nederlands zien. Rechts bovenin kan je de taal aanpassen en de overzichten in de andere talen zien.
YouTube omschrijving SEO:
De andere vorm van content die ik gemaakt heb voor Thetford zijn omschrijvingen van video’s om de SEO op het YouTube kanaal van Thetford te verbeteren. Ik heb een Excel document aangeleverd met alle omschrijvingen. Het Excel document bestond uit een titel. Waarbij vervolgens een passende omschrijving gemaakt moet worden, bijvoorbeeld:
Titel: C220 | Measuring cup (20096785) replacement | Cassette toilet | THETFORD repair instructions
Omschrijving: This instruction video explains how to replace the measuring cup of Thetford C220 cassette toilets for motorhomes and caravans. Spare part number: 20096785.
Spare parts are available from dealers that sell Thetford products. Find a dealer or service centre near you: https://www.thetford-europe.com/gb/dealer-and-service-centres-locator.
Zo is dit in totaal voor alle instructie, FAQ, vervangingsvideo’s gedaan en verwerkt in een Excel sheet. Deze worden later nog verwerkt in alle YouTube omschrijvingen van Thetford.
Actie 2: Content maken voor Thetford social media
Deze actie richt zich op het maken van social media content. Ik heb nog maar weinig gewerkt in de wereld van contentcreatie. Ik zie dit daardoor als een passende actie voor mijn leerdoel van online marketing.
Thetford Europa heeft in totaal 7 Facebook accounts voor Europa, namelijk:
· Thetford UK (Verenigd Koninkrijk)
· Thetford Italië
· Thetford Spanje
· Thetford Nederland
· Thetford Frankrijk
· Thetford Duitsland
· Thetford Zweden
Instagram heeft één account, simpelweg: Thetford Europe.
Voor de contentkalender van Thetford ben ik gaan helpen bij het maken van social media posts voor de social media accounts van Thetford Europa. Dit is taak die iedere maand bijgehouden wordt. Per week is de doelstelling van de marketing afdeling om 2 posts uit te sturen op alle Thetford social media accounts. Een post op dinsdag, en een post op donderdag.
April:
De content van april 2024 heb ik meegenomen in PL om twee posts te maken en hier feedback op te vragen vanuit Danielle, Danielle is vaak verantwoordelijk voor het maken van de posts en helpt mij dus met het geven van feedback op de content die ik maak. Links is de content te zien.
De content die ik gemaakt heb gaat voornamelijk over een nieuw product van Thetford, namelijk Twusch, een porselein inzet van een cassettetoilet. Dit product zit sinds april 2024 in het Thetford assortiment, nadat het bedrijf Twusch door Thetford is overgenomen. De content moest dus een bepaalde toon hebben die het product introduceert, en ingaat op de functionaliteiten en voordelen van de inzet. Dit heb ik zo veel mogelijk geprobeerd te doen.
Verder heb ik nog een zogenoemde ‘lifestyle’ post gemaakt. Een lifestyle post is meer een soort algemene post die een willekeurig aspect van Thetford pakt (zoals koken, reizen, onderhoud) en er een scenario een vastplakt. Het idee achter de lifestyle post die ik gemaakt heb, is het idee van koken in een camper. Hierbij heb ik een passende foto van een Thetford oven gezocht, en daarnaast een referentie gedaan naar een blogpost over koken met Thetford apparatuur.
Als feedback deze maand kreeg ik van Danielle terug dat de content een bepaalde switch gaat maken, namelijk van algemeen naar iets specifieker. De focus wordt dus wat minder gelegd op de algemene lifestyle posts, en meer gerichte producten van het Thetford assortiment. Ook kreeg ik van Danielle mee dat de Twusch informatie uit mijn posts soms niet helemaal correct was. Dit komt met name omdat ik de informatie van de Twusch website heb gehaald, en niet van de Thetford website. De Twusch website maakt bepaalde claims die niet 100% betrouwbaar zijn, en Danielle gaf aan dat Thetford wil voorkomen dit soort informatie te verspreiden. Verder vond Danielle mijn woordgebruik en schrijfstijl prima voor de social media pagina’s van Thetford, met wat kleine aanpassingen was alles voor de rest in orde.
Voor de contentkalender van mei wil ik dus iets meer gaan letten op specifieke posts, en waar ik mijn informatie vandaan haal op het moment dat ik een post schrijf. Ik zal het vaak van de Thetford website zelf afhalen, omdat dit het beste overkomt.
Juni:
De maand mei was wat druk, waardoor ik in deze periode geen posts heb geschreven. Ik heb wel weer voor de maand juni posts gemaakt, en deze zijn wederom door Danielle gecheckt en ik heb feedback van haar gekregen op deze posts.
De posts die ik voor deze maand gemaakt heb, heb ik zo veel mogelijk gericht op informatie van ons productoverzicht of de website van Thetford, om de feedback van Danielle mee te nemen. Verder heb ik alle posts gericht op een specifiek product, in plaats van een globaal verhaal, als omschreven door Danielle.
Voor mijn posts in juni was vooral de tekst belangrijk om kritischer op te letten. Bijvoorbeeld een post die ik geschreven heb:
‘’Make sure to visit our YouTube page, which shows dedicated, step by step guides on how to repair a Thetford product with the corresponding spare parts.’’
Uiteindelijke tekst in de post:
‘’Head over to our YouTube channel for step-by-step video guides on how to fix your Thetford product with the right spare parts.’’
Het verschil hierin is dat de uiteindelijke post veel meer gericht is op concreter taalgebruik, en is directer gericht op wat de post probeert te vertellen. Bijvoorbeeld, step-by-step video guides klinkt als een kleine toevoeging, maar is wel belangrijk om toe te voegen om de boodschap zo concreet mogelijk te maken naar de lezer. Dit is dus een focuspunt om mee te nemen in de toekomst als ik content maak.
Reflectie
Situatie:
In deze situatie reflecteer ik op mijn betrokkenheid bij het creëren van content voor de website en social media pagina’s van Thetford gedurende mijn stageperiode. Al mijn marketing collega’s waren hierbij betrokken en hadden verschillende taken in deze situatie.
Taak:
Er werd van mij verwacht dat ik meedraaide in het maken van deze content met name om hiervan te leren, er werd dus kritisch gekeken om mij zo veel mogelijk details te leren over hoe je bepaalde vormen van content maakt (bijvoorbeeld social posts). Ik had zelf nog weinig verwachtingen omdat ik dit nog nooit gedaan had voor een organisatie.
Ik wilde ervaring opdoen over het maken van content, de gedachtegang van content en hoe ik hier ‘beter’ in kan worden, of in ieder geval bepaalde aspecten kan meenemen die universeel belangrijk zijn als je content maakt voor een organisatie.
Actie:
Ik ben simpelweg gewoon begonnen door te doen. Omdat ik nog onzeker was over wat ik kon verwachten was het ook makkelijker om er in te springen en te doen. Wel zorgde ik dat ik fatsoenlijk geïnformeerd was over de richtlijnen (zoals wat voor type content op dit moment prioriteit heeft, of wat echte do’s en dont’s zijn van het maken van content voor Thetford).
Resultaat:
Ik vind absoluut dat mijn mindset en houding hierbij gewerkt heeft. Door niet te veel na te denken over hoe en wat, merk ik dat ik ook niet te snel doordenk. Zodra ik doordenk word ik terughoudend over bepaalde keuzes en afwegingen. Ik wist natuurlijk wel dat het nog gedubbelcheckt werd door mijn collega’s voordat het live ging, en dat hielp ook met gewoon iets proberen. Ook mijn collega’s waren bewust van dat dit nog heel nieuw is voor mij.
Ik heb op sommige momenten uiteraard even gevraagd, ‘komt dit overeen met wat we zoeken’, maar dit heb ik ook beperkt gehouden met de reden dat ik niet te veel wil doordenken op mijn keuzes.
Reflectie:
Ik heb veel kunnen doen op het gebied van content maken en oordelen op verschillende kanalen. Het doel was om hier zo veel mogelijk mee bezig te zijn gedurende mijn stage, en ik geloof dat ik veel geleerd heb over diverse overwegingen die ik moet maken op het moment dat ik iets post. Dit beperkt zich niet tot social media. Ook bij het creëren van overzichten moet er een bepaalde gebruikersvriendelijkheid achter zitten. Het moet makkelijk te lezen en te begrijpen zijn.
Omdat ik op zo veel diverse platformen, met verschillende overwegingen content heb kunnen maken tijdens deze stage, heb ik het gevoel dat ik hier veel over heb geleerd. Ik heb geleerd leesbaarheid een stuk meer voorop te zetten als ik content maak. Verder heb ik nog nooit met het CMS (content management system) systeem van Thetford gewerkt om een website te updaten. Meerdere CMS systemen begrijpen en kunnen benutten is zeer waardevol voor een marketeer, omdat verschillende bedrijven verschillende systemen gebruiken.
Uiteindelijk is het resultaat toch nog erg leuk geworden, posts die live staan op de socials van Thetford, en overzichten die op de website verwerkt zijn van Thetford dienen ook als een soort voldoening. Een soort ‘hey, dat heb ik gedaan’. Dit leerdoel was naar mijn mening absoluut succesvol.