Feedback semester 1


Reflectie op leerdoelen

De afgelopen twee blokken ben ik erg praktisch bezig geweest voor mijn persoonlijk leiderschap project. De leerdoelen en acties hiervoor waren uiteraard ook gericht op mezelf ontwikkelen, maar dit semester zag ik mezelf een stuk meer kijken naar het werkveld voor mijn leerdoelen en acties om deze leerdoelen heen. Deze beslissing was naar mijn mening een enorm goede. Gedurende dit proces ben ik erachter gekomen dat mijn werkveld zelf ook erg openstaat voor dit soort projecten. Ze gaven me alle mogelijkheden mee te werken aan projecten en zelfs waar mogelijk mijn bijdrage of suggesties meenemen in het project.

Dit voelt niet alleen erg fijn als medewerker op een persoonlijk niveau, omdat je jouw werk uitgevoerd ziet worden, of jouw bijdrage meegenomen en overwogen ziet worden. Daarnaast heb ik heb er ook ontzettend veel van geleerd. Het feit dat ik zo enorm veel vanuit het veld aan praktische ervaring op heb kunnen doen in velden waarvan ik had verwacht dat het wat lastig zou zijn (voornamelijk leiderschap) voor iemand met een parttime contract geeft een goed gevoel.

Als ik terugkijk op alle leerdoelen en acties moet ik toch echt zeggen dat ik van plan ben deze vrijheid vaker te benutten. Er zijn nog velen invalshoeken en diverse functies binnen IKEA die allemaal open staan voor soortgelijke projecten, en waarvan ik nog veel kan leren als commercieel econoom.

Als ik moet terugkijken naar waar ik de meeste ervaring opgedaan heb die ik ook echt waardeer, dan is dat wel het leiderschapsgedeelte bij IKEA. Verantwoordelijk zijn voor een groep mensen en constant een aanspreekpunt zijn was erg vermoeiend, maar ook enorm uitdagend en erg leuk. Het was voor mij een goede ervaring om aan te voelen hoe het is om met een team aan de slag te gaan, en hen in de goede richting te wijzen en te begeleiden. Je staat eigenlijk niet veel stil, omdat dit allemaal hun eerste dag is, en ze vaak nog wat vragen hebben om er zeker van te zijn dat alles goed gedaan wordt.

Ik zie hierbij ook wel dat ik mezelf een stuk meer ontwikkeld heb in het gebied van leiderschap. De tweede dag ging ook een heel stuk beter, waardoor ik het gevoel kreeg dat ik het al heel snel oppakte.

Consumentenpsychologie was een van de minst praktische leerdoelen die ik mezelf heb opgesteld. Het was erg veel observeren en ook voornamelijk informatie opnemen. Dit was een van de moeilijkere leerdoelen in de zin van alles opnemen en begrijpen waarom iets op die manier gedaan wordt. Echter vond ik dit wel een belangrijk leerdoel, omdat je als een commercieel salespersoon in de retail wel moet begrijpen wat voor invloed psychologische factoren (kunnen) hebben op jouw verkoop.

Nieuwe leerdoelen semester 2

Voor het volgende semester ben ik van plan te werken aan een leerdoel wat ik eigenlijk dit semester voor oog had. Het leerdoel heeft te maken met marketing, en specifiek Google Analytics, omdat ik daar graag meer over zou willen weten. Marketing is een onderwerp dat sinds mijn tijd op het Avans mij een stuk meer is gaan aanspreken door de diversiteit in het vak, en de verschillende manieren hoe je iets kan benaderen in marketing.

Het analytische gedeelte (SEO, analytics, etc.) spreekt mij hierbij het meeste aan. In het vorige jaar heb ik ook SEO gedaan als ontwikkeldoel, en nu ben ik weer van plan een toekomstig marketingdoel aan te gaan, alleen dit keer in een andere tak. Daarnaast zit ik er aan te denken waar mogelijk een verdere stap in leiderschapskwaliteiten. Hoe ik dit wil ontwikkelen weet ik nog niet, daarom staat dit ook nog niet vast. Maar dit semester was het leiderschapsgedeelte wel een van de leukste dingen die ik heb mogen doen als praktisch leerdoel, daarom zou ik mezelf er graag verder in ontwikkelen, gezien dit ook een tak is waar ik naartoe wil werken (sales manager).

Feedback semester 1

Voor de feedback heb ik gekozen een deel feedback uit mijn privé omgeving, en een deel uit mijn werkleven (IKEA) te halen. Ik heb met enkele teamleiders gezeten voor mijn feedback, en ook in oktober 2021 mijn voortgangsgesprek op werk gehouden. Tijdens dit gesprek is er feedback gegeven over mijn voortgang en werkhouding over het afgelopen halve jaar. Deze feedback zag ik als een waardevol iets om mee te nemen in dit verslag, en verder op te reflecteren.

De mensen die ik uit mijn werkveld (IKEA Barendrecht) om feedback gevraagd hebt zijn:

Huseyin – Teammanager Openbergen & Decoratie

Mihaly – Teammanager Bad & Verlichting afdeling

Floor – Ex-teammanager Koken & Eten afdeling

Met Floor heb ik mijn voortgang besproken, deze voortgang is verwerkt in dit verslag als bewijsmateriaal. Zie voor de volledige voortgang (bijlage x: feedback werkveld en bijlage x.1: feedback werkveld). Opvallend is hierbij dat ik erg zocht naar problemen en oplossingen voor deze problemen. Dit deed ik vaak in samenwerking met de afdelingen die hierbij betrokken zijn. Ik ben ook erg blij dat mijn teammanager dit opmerkte. Dit past namelijk erg bij mijn communicatieve, en ijverige persoonlijkheid als het om het werkveld gaat. 

Verder was vooral een tip vanuit Floor meer te durven. Ik ben iemand die erg via het boek werkt, ik ben nog niet helemaal comfortabel met een sprong in het diepe nemen. Echter bestaan velen banen in de commerciële economie uit risico en die risico’s moet je durven nemen. Hierdoor is dit wel een kwaliteit die ontwikkelt zou kunnen worden in de toekomst. Hier zou ik wellicht in het volgende semester een leerdoel van kunnen maken.

Bij feedback van de overige teammanagers heb ik de volgende vraag gesteld, en hier hebben zij beide antwoord op gegeven.

  • Noem een positief en negatief punt op over mijn leidinggevende gaven

Deze vraag sluit aan op het leerdoel van leren leidinggeven. En ik heb specifiek aan de twee teammanagers waarmee ik het meeste contact en samenwerking heb. Zij weten dus ook het meeste van mij, en mijn kwaliteiten af. Dit zal zorgen voor de beste feedback die ik dan weer kan verwerken.

Het meest opvallende uit de feedback was met name dat mijn teamleiders allen erg keken naar mijn initiatief. Zowel Floor, als Huseyin als Mihaly vonden dat mijn initiatief hoog lag, en dat ik enorm veel communiceer met alle afdelingen op problemen op te lossen. Dit is een erg waardevolle kwaliteit als leidinggevende, omdat er altijd voldoende, en duidelijk gecommuniceerd moet worden met het (juiste) personeel.

Een tip vanuit het werkveld was bij Floor dat ik meer risico’s moest durven nemen. Mihaly vond dat wel risico’s nam, maar niet ambitieus genoeg was bij sommige projecten. Als voorbeeld gaf hij dat ik bij aanpassingen het min of meer op wat kleinere aanpassingen houdt in plaats van een grote renovatie.

Huseyin vond dat ik nog wat slordig kan zijn. Mijn persoonlijkheidstest kwam neer op dat ik erg zoekend ben (bijlage 1: persoonlijkheidstest). Ik improviseer dus wat meer met mijn ideeën en acties. Huseyin vond dat dit soms tot wat slordigheden in de planning kan zorgen, en ook al communiceer ik zo veel als mogelijk, is het soms nog een slordig proces wat wel wat meer duidelijk kan.

Voor de feedback in mijn privéleven heb ik besloten een vriend van mij te vragen hierbij te helpen. Toon is zelf ook een student commerciële economie, en zit nu in zijn laatste leerjaar en gaat binnenkort op afstudeerstage. Toon heeft vorig jaar mij ook feedback gegeven op mijn ontwikkelingen, en ik heb aan Toon gevraagd mij kort te vertellen hoe ik ontwikkeld ben als CE’er in het afgelopen jaar.

Toon had het volgende hierover te zeggen: ‘’Als mede CE’er merk ik dat je al sneller als we het bijvoorbeeld over situaties uit het bedrijfsleven hebben die we op het nieuws zien of lezen, dat je al snel je eigen mening, jouw eigen manier van doen enzovoort laat horen.’’. Toon vond dit een belangrijk punt, omdat hij dit als een enthousiaste houding ziet. ‘’Zelf doe ik precies hetzelfde. Ik laat graag mijn mening over zoiets horen en ga discussies aan. In mijn ogen kan je hier alleen maar meer van leren en andere invalshoeken leren te begrijpen’’ aldus Toon.

Toon vond verder dat mijn algemene houding een stuk meer professioneel geworden is. We kennen elkaar al lang, en hebben ook een groot deel samen op de middelbare school gezeten. Echter vond Toon dat qua ontwikkeling, de stap van het eerste leerjaar naar het tweede op het Avans een stuk groter is geweest dan allen hiervoor (denk aan ontwikkeling op het MBO). ‘’Mijn vermoeden is dat dit komt door de discipline die je aanleert van het werken in groepen, en het werken aan individuele opdrachten’’.

Bij deze feedback merk ik dat vooral mijn professionele houding een grote stap heeft gezet sinds mijn tijd op het Avans. Uiteraard wordt je met leeftijd wijzer en daarbij gedraag je je ook steeds meer volwassen. Echter vind ik dat al deze feedback toch wel een grote bijdrage heeft aan mijn ontwikkeling en toekomst. Ik merk dat als ik mezelf vergelijk dat ik op heel veel punten mezelf een stuk professioneler kan gedragen. Daarnaast merk ik dat ik met deze houding ook veel makkelijker contact op kan nemen en behouden met bijvoorbeeld mensen in het bedrijfsleven. Normaliter vond ik dit nog spannend en was dit nog een lastig onderwerp, omdat ik mezelf soms wat kinderachter gedroeg (vooral op het MBO). Hierdoor schetsen mensen in het bedrijfsleven ook een bepaald beeld over jouw als persoon. De mensen waarmee ik op dat moment contact had voor bijvoorbeeld stage snappen ook wel dat ik nog jong ben en dat ik bepaalde eigenschappen heb die iemand van 40 jaar oud al niet meer zo snel zou laten zien. Maar toch merk ik dat mijn houding vooral door alle werk- en schoolervaring die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan een grote invloed hebben op hoe (toekomstige) werknemers mij zien. Daarnaast ben ik ook erg blij met de feedback van Toon. Ik vind het erg leuk om te horen dat ik een soortgelijk pad op ga als iemand die al 4 jaar op de opleiding zit, en ook zichzelf op deze manier zag ontwikkelen.