Diverse invalshoeken die mij feedback gegeven hebben.
“Self-reflection entails asking yourself questions about your values, assessing your strengths and failures, thinking about your perceptions and interactions with others, and imagining where you want to take your life in the future.”
-
Als eerste ben ik weer naar het werkveld gegaan, en heb hier om feedback gevraagd aan mijn nieuwe teammanager, Karlijn. Karlijn is sinds februari 2022 werkzaam bij IKEA Barendrecht, en per mei 2022 werk ik binnen haar team. Aan Karlijn heb ik gevraagd op mijn algehele werkhouding en persoonlijkheid te letten, hierbij heb ik de volgende punten benoemd om na 4 weken werktijd te beantwoorden. Daarnaast heb ik dezelfde twee punten aan een collega binnen hetzelfde team, Selva gevraagd.
De volgende twee punten wilde ik graag feedback op:
Wat vind jij van mijn huidige werkhouding?
Wat is een verbeterpunt wat jij in de afgelopen 4 weken hebt opgemerkt waar ik aan kan werken met betrekking tot mijn werkhouding?
Na de 4 weken samen te hebben gewerkt met Karlijn en Selva waren de responses over het algemeen erg positief. Karlijn wist veel positiefs over mijn werkhouding te vertellen, met name dat ik altijd heel erg mijn best doe alles af te krijgen, en dat op tijd. Karlijn vond dat ik altijd duidelijk en goed communiceerde, waardoor het werken een stuk makkelijker werd voor beide. ‘’Wanneer je zo blijft communiceren wordt het voor mij ook makkelijker dingen weer op te pakken op het moment dat ik er even tussenuit ben, of wanneer jij enkele dagen op rij hebt gewerkt, en ik vrij was. Ga daar ook vooral mee door, deze communicatie waardeer ik echt’’.
Dit vond ik ook fijn om te horen, gezien ik communicatie als één van mijn beste vaardigheden zie, ik communiceer zelden iets niet, en daardoor is er altijd duidelijkheid naar wat er nog moet gebeuren, of wat er gebeurd is.
Ook Selva gaf soortgelijke feedback op mijn houding, bij beide kwam het eigenlijk neer op de eigenschappen ijverig, en communicatief. Deze twee eigenschappen heb ik ook in mijn persoonlijk profiel verwerkt, dus ik ben erg tevreden, en het ook zeker eens met deze feedback.
Voor het verbeterpunt vond Karlijn dat ik iets meer moest werken aan mijn structuur. Hoewel ik hard werk, en ook deze punten doorgeef, vond Karlijn dat ik soms nog wat veel op me nam in één keer, en soms ook midden in een taak opeens iets anders op me nam. Dit klopt wel, dit ken ik van mezelf, en zo ben ik ook tijdens schoolwerk. Selva vond dat ik soms wat te veel in detail ging in overdrachten, waardoor het soms wat verwarrend was wat nu precies de exacte boodschap was. Ze vond dus dat ik hoewel goed communiceer, soms er nog wat onduidelijk in ben, en gaf dit aan mij als een puntje om in de toekomst aan te werken.
-
Voor de privé feedback heb ik mijn leerdoel gekoppeld aan een stukje feedback opnemen. Ik ben namelijk in mijn tijd op mijn oude mbo, ook nog gaan zitten met mijn oud docent, die mij nog herkent van schooljaren 2016 tot en met 2019. Aan mijn docent heb ik uitgelegd dat ik voor persoonlijk leiderschap ieder semester mensen om feedback vraag. Ik probeer dit ieder verslag weer zo divers mogelijk te maken, zodat ik uit zoveel mogelijk plekken feedback krijg en dit mee kan nemen in mijn verslagen.
Omdat ik al bekend was, maar het al lang geleden is dat mijn docent mij gezien heeft en onder andere mij heeft zien presenteren, besloot ik als eerste te vragen wat mijn docent zijn ‘’eerste indruk’’ was na mij zo lang niet gezien te hebben.
‘’Ik vind dat je qua houding een mooie sprong gemaakt hebt, als mbo’er ben je altijd nog jong, ook als je afstudeert, en hoewel je veel ontwikkeling ziet in die jaren, komt het pas echt naar voren rond je 20ste. Dat valt ook bij jou erg op, je bent tegenwoordig een stuk professioneler, je komt over als iemand die een stuk assertiever en extravert is als dat ik je herken van jouw tijd op het mbo, en dat zie ik als een goede kwaliteit voor iemand die nog zo graag de sales richting op wilt.’’
Hoewel ik vind dat ik nog steeds een grote introverte kant van mezelf heb, merk ik dat ik dit een stuk meer zelf in handen heb. Op het moment dat ik een wat meer extraverte uitstraling wil/moet tonen, dan kan ik dit een stuk beter dan voorheen. Tijdens mijn presentatie liet ik dit ook vooral zien, en dit is vooral waarnaar gekeken werd.
Daarnaast vroeg ik ook nog naar mijn algehele houding, en manier van presenteren. Hierover werd gezegd dat hoewel inhoudelijk en qua houding ik een stuk meer zelfverzekerd en concreet overkwam, er nog steeds altijd wel een stukje presentatieangst bij mij heerst. ‘’Vooral in de eerste twee leerjaren had je hier veel last van, maar je had het altijd wel in jouw studieloopbaan, alleen in het laatste jaar was het altijd in het begin even, daarna ging het vanzelf weg, dit merk ik nog steeds bij jou, en ik vind dat dit echt niet nodig is, want je presenteert super enthousiast, en je laat dit ook zo overkomen, waardoor het publiek daar ook in meegaat.’’
Ik ben het zeer eens met wat mijn docent vooral over het presenteren ook te zeggen had, ik ben altijd nog wat nerveus als ik net begin, omdat ik nog geen gevoel heb voor de sfeer, en niet weet hoe men reageert op mijn presentatie, maar als ik eenmaal in die sfeer zit, dan gaat alles heel vloeiend en vanzelf. Dit is nog een verbeterpuntje in mijn algemene houding waar ik aan wil werken in de toekomst. Echter moet ik daarbij zeggen dat ik met het presenteren leerdoel hier al een grote stap in heb gemaakt, en hier ook zeer tevreden mee ben.
-
Naast dit heb ik nog aan twee medestudenten, namelijk Jesse de Haan en Jeroen van Aert gevraagd om mij feedback te geven over mijn afgelopen semester met hen als groepsgenoten. Ik heb hierbij gevraagd naar mijn algehele werkhouding, mijn bijdragen aan de diverse projecten die we dit semester hebben afgerond, en hoe ik als persoon was en een verbeterpuntje. Ik heb aan hen gevraagd dit in een kort stukje tekst te verwerken.
Jesse had het volgende over mij te zeggen: ‘’Ik vind dat je een erg sterke werkhouding hebt, je bent altijd op tijd met je werk, en je zorgt ook echt dat dit op orde is, ik zie je niets half inleveren om het maar gedaan te hebben. Je stelt iedereen op de hoogte en nam ook de tijd om anderen te helpen als jou dit lukte. Gedurende dit semester was je fysiek heel wat afwezig, en dit was zonde, maar jouw bijdrage aan de projecten werd er niet minder van. Als verbeterpunt zou ik meenemen dat je iets meer initiatief kan tonen, dit zou de bijdrage binnen een project nog beter maken.’’
Jeroen stuurde mij het volgende op: ‘’Jouw werkhouding was echt super, je zorgt dat je alles op tijd af hebt en komt je afspraken na. Je was altijd heel duidelijk, en behulpzaam als iemand er niet uitkomt tijdens een project. Aanwezigheid kon beter, maar dat zie je zelf ook in, je ontkent het niet en weet dat het beter kon en je laat ook zien dat je hier aan wilt werken. Als tip, werk aan je communicatie, soms reageerde je wat laat, onduidelijk, vooral bij de momenten dat je afwezig was. Dit maakte het voor ons soms ook lastiger inspelen op situaties.’’
-
De gegeven feedback komt erg overeen met hoe ik mezelf zie, en ik vind dit een positief punt. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn eigenschappen zowel in het privéleven als op de werkvloer. De punten die vooral Karlijn aan mijn gegeven heeft in de feedbackronde vind ik wel een belangrijk iets om mee te nemen, slordigheid is iets wat al langer dan vandaag terugkomt als een punt waar ik aan kan werken, en dus vind ik dit een belangrijk punt om eens aan te pakken zodat ik in de toekomst meer structureel tewerk ga. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over wat mijn medestudenten over mij te zeggen hadden, ondanks het stroeve semester wat we gezamenlijk gehad hebben. Ik ben blij dat mij werkhouding en kwaliteit van het werk volgens Jeroen en Jesse nog op orde was gedurende dit semester. Communicatie is ook iets wat ik als een zeer goede eigenschap van mezelf zie. Maar terugkijkend op het semester communiceerde ik niet volledig volgens mijn standaarden. Hier zal ik in de toekomst meer op letten.
-
Zelf was dit de eerste keer dat ik een leerdoel gepakt heb waar ik echt het veld in moest naar een plek waar ik al lange tijd niet geweest was. Het geven van een presentatie aan een groep jongere studenten, velen daarvan overduidelijk geïnteresseerd in wat de volgende stap te bieden heeft, was extreem leuk om te doen. Dit was zeker gekoppeld met het feit dat ook voor mezelf dit een waardevolle ervaring was om mee te nemen. Presenteren is iets waarvan ik weet dat ik het kan, maar hoe kan duidelijk beter, zowel inhoudelijk als mijn manieren van presenteren. Hierdoor was dit een leuk moment om mijn opleiding te presenteren voor deze toekomstige hbo-studenten. Naast zelf ook van deze studenten te horen te krijgen wat beter zou kunnen in de toekomst, om zo de presentatie nogmaals te geven, maar de beleving beter te maken voor de student.
Ik vond dat mijn aanpak voor dit leerdoel goed was, ik toonde goed initiatief naar mijn oud docent en startte het gesprek wat tot de presentatie leed. Ik vond daarnaast dat ik voldoende voorbereiding vooraf genomen heb, en van alles en nog wat bezocht heb, om zo de student een kijkje te geven in zo veel mogelijk aspecten van de opleiding, met maar beperkte spreektijd.
Het tweede leerdoel was weer een hele ervaring. Mijn commerciële mindset is iets waar ik altijd aan wil werken, omdat het uiteindelijk lastig is voor een 4-jarige opleiding die ‘’commerciële economie’’ heet, alle aspecten tot in detail te doorlopen. Persoonlijk leiderschap geeft een mooie kans aan de student om dit zelf op te pakken, en daardoor ben ik altijd zeer tevreden met dit soort leerdoelen waar ik zelf dingen vanuit het werkveld oppak, en meer over leer door middel van doen. Dit leerdoel heb ik vooral veel geleerd over de logistieke kant van een B2C organisatie, ik heb veel gekeken naar hoe handling een grote rol speelt in het gehele logistieke proces. Voor velen draait het logistieke proces om handling te verminderen, om zo de efficiëntie te verhogen.
Zwart op wit gezien was dit concept mij wel duidelijk, maar om hier volledige projecten om te laten draaien heb ik voorheen nog nooit meegemaakt. Het was ook enorm leuk om weer eens naar marges te kijken, en op basis van die marges nieuwe keuzes maken die vervolgens weer invloed hebben op de omzet. Op deze manier werken is uiteraard een erg commerciële manier, en ik ga dit in de toekomst ook zeker vaker doen. Als ik kijk naar de resultaten van de omzet, ben ik ook zeer tevreden met de cijfers die we behaald hebben in 4 weken tijd. Omzet halen uit locaties is soms lastig, dus het feit dat we dit konden doen aan de hand van themawanden is erg leuk om te zien.
Daarnaast was het enorm leuk om meer over het gehele proces, van inbound tot aan de klant te weten. Deze learnings hebben mij meer laten denken over het proces, en hoe dit verbeterd zou kunnen worden aan de hand van vragen die ik mezelf heb gesteld. Helaas kunnen deze aanbevelingen niet zomaar geïmplementeerd worden omdat er vooral bij bijvoorbeeld een website implementatie, of een nieuwe transportpartner zoeken heel veel komt kijken. Daardoor is het lastig om dit binnen de tijd tot deadline te kunnen doen.
Voor de cursussen ben ik erg blij over mijn nieuwe kennis in Excel. Dit is simpelweg een software waar ik veel mee ga doen gedurende mijn stage. En deze voorbereiding helpt enorm veel met het uitwerken, efficiënt en effectief gebruiken van de data. De cursussen waren diepgaand, en het was een zeer leuke ervaring om zo’n kwalitatieve cursus via LinkedIn te kunnen vinden. Ik ben erg tevreden met het platform en de cursussen die het aanbiedt in allerlei verschillende onderwerpen.