Unieke opdrachten - blok 1
-
Dit blok heeft het eerste schooljaar van start laten brengen. We hebben hier natuurlijk een introductieweek gevolgd voordat de officiële lessen begonnen.
De introductieweek ging van start met de verdeling van de projectgroepen en daarbij ook nog een aantal opdrachten/activiteiten binnen de groepen en met tweedejaars studenten die ons begeleiden door de week heen. Deze activiteiten waren (helaas) allemaal via teams omtrent de corona maatregelen. Het is natuurlijk heel begrijpelijk waarom ze dit besloten grotendeels online te doen, echter is het wel wat minder leuk ten opzichte van een normale introductie, als die meeste studenten gewend zijn.
Gelukkig hebben we nog wel een dag fysiek op school gehad met heel de klas, waarin we verschillende activiteiten gedaan hebben in het lokaal, namelijk een aantal verschillende vragen waarvoor je punten kreeg per vraag. Hiervan moest bewijs geleverd worden via bijvoorbeeld foto, video, of andere manier. Dit hebben we voor de middag gegaan en zijn na dat deel naar een restaurant gegaan met een soort ”escape room” thema.
Om heel eerlijk te zijn was het niet echt een escape room en min of meer gewoon daar zitten, een beetje praten en wat eten. Wat op zich ook helemaal niet erg is.
Ik heb genoten van de introductie ongeacht dat er veel niet doorging/anders moest vanwege de maatregelen. Het draait natuurlijk allemaal om je klas een beetje te leren kennen en dat heb ik ook wel in die week kunnen doen. Ik vind het persoonlijk niet waard om te treuren over wat had kunnen zijn. Ik ben blij dat er nog in ieder geval iets was waar we wat mee konden.
-
Het eerste kwadrant wat ik wilde bespreken was vriendelijkheid. Het klinkt misschien raar om te zeggen wat er nou precies een valkuil is aan gewoon vriendelijk zijn. Maar je kan natuurlijk gewoon ‘’te vriendelijk zijn’’. Je moet bijvoorbeeld nog wel gewoon nee kunnen zeggen en dat kan dus zo zijn dat je daar ‘’niet meer goed in bent’’. Oftewel, je bent dus ‘’te braaf’’. Het is niet gezond voor mensen om overal maar ja op te zeggen omdat je wellicht geen nee durft te zeggen, bijvoorbeeld op je werk of in je gezin.
Echter gaat tegen van alles nee zeggen en bijna niets meer accepteren of doen weer te ver natuurlijk. Als je overal maar nee op zegt en niet besluit te doen kan je als vrij ‘’genadeloos’’ overkomen, en zo zullen veel mensen je juist als een meer gemeen/onaardig persoon zien, die niet veel over heeft voor andere mensen.
-
Voor het volgende kernkwadrant heb ik bescheiden gepakt. Het klinkt niet echt als een gigantische ‘’kwaliteit’’ maar ik vind het juist wel een van mijn kwaliteiten. Ik ben niet heel erg sociaal en dat hoeft niet gelijk te betekenen dat dat een slecht iets is. Ik vind het juist fijn dat ik niet super veel contacten heb, maar juist een klein en heel close vriendengroepje.
Dit maakt het op sommige punten voor mij wel lastig om mij te integreren in een groep. Als ik zo rond mij heen kijk wanneer er bijvoorbeeld een nieuw schooljaar op de middelbare school begint, of als ik op een nieuwe school kom, zie ik mensen al heel snel een groepje vormen waarmee ze samen overweg gaan. Ik vind mezelf altijd wel slomer binnen zo’n groepje, ik ben meestal heel erg observerend in het begin om te kijken wie mij interesseert en probeer dan pas contact te leggen. Tenzij dit natuurlijk anders moet (denk aan de projectgroepjes).
-
Het laatste kernkwadrant die ik heb gekozen is zelfstandig zijn. Ik ben altijd al iemand geweest, vooral op het MBO, die zelfs groepsopdrachten liever in zijn eentje maakte, iemand die altijd wel samen kan werken, maar toch besluit het in zijn eentje te doen. Dit komt min of meer omdat ik altijd een stuk blijer ben met het eindresultaat als ik er volledig zelf aan heb gewerkt, en het geeft voor mij een beter prestatiegevoel.
-
Zelfstandig
Ik maak mijn opdrachten meestal liever zelfstandig, voor opdrachten op het MBO, met name onderzoeksrapporten, die we meestal altijd met zijn tweeën mochten doen, heb ik toch besloten alleen te maken omdat ik dat stukje zelfstandigheid soms erg fijn vind om te werken. Het resulteert vaak ook in dat ik wat blijer en zelfverzekerder een resultaat (in dit geval verslag) produceer.
Eerlijk
Ik heb veel verslagen van medestudenten mogen beoordelen tijdens mijn MBO en ben hier altijd heel eerlijk mee geweest om er wel echt voor te zorgen dat de leerling ook wat mee pak en het de volgende keer dus ook beter doet als eindresultaat.
Serieus
Binnen serieuze zaken zoals tijdens het organiseren van een evenement ben ik altijd heel serieus en zorg ik ervoor dat alles op tijd en fatsoenlijk geregeld is om misverstanden te voorkomen met mensen. Zo heb ik bijvoorbeeld alles in de groepsapps gezet om zo een duidelijk overzicht van alles te behouden en zo weet iedereen wat en wanneer gedaan moest worden voor de weken.
Leerdoel 1: Leren samenwerken
Het eerste leerdoel wat ik mezelf opstelde was het beter leren samenwerken. Ik werk al vrij lang eigenlijk alleen aan mijn projecten tijdens mijn tijd op het MBO. Echter moet ik natuurlijk ook wel realiseren dat dit niet altijd kan, al helemaal niet op deze opleiding. Dus heb ik dit als mijn eerste leerdoel opgezet.
Om aan dit leerdoel te werken heb ik enkele artikelen gelezen om te kijken wat ik nog niet weet, en wat ik nog eventueel zou kunnen leren. Ik heb hier verschillende gratis artikelen online voor benaderd. Uit deze artikelen was veel informatie te halen. . Een voorbeeld van zo’n artikel is bijvoorbeeld een is van WeThinkNext, dit is een website waar veel geschreven artikelen staan die goed gestructureerd zijn, tips geven en nog werkmethodes voorstellen. Zo vind ik nog andere artikelen om hier verder op in te gaan.
Ik heb daarnaast ook een vrij lange online cursus gevolgd in het verbeteren en begrijpen van online samenwerken. Het komt goed van pas dat dit online gedeelte erbij zit natuurlijk, want dit komt ook veel voor tegenwoordig met de huidige COVID-19 situatie. Een stukje flexibeler moeten kunnen werken vanwege het virus. Ik maak zo ook een toets aan het einde van de cursus die mij kan laten zien of ik daadwerkelijk ook wel genoeg van de theorie binnen gekregen heb.
Voor deze cursus heb ik verschillende modules gedaan, onder andere modules in het leren van waar je overal kan werken, welke tools erbij werken en een stukje leiderschap. Dit laatste puntje is in dit geval nog niet helemaal van toepassing, maar het is wel fijn om mee te nemen.
De laatste actie is het meer focussen op samenwerken op de werkvloer. Als je bij een bedrijf als IKEA werkt kom je veel in aanmerking met samen moeten werken om tot een bepaald iets te komen. Ik ga daarom dus meer focussen op het samenwerken met mijn collega’s, bijvoorbeeld de logistieke afdeling omdat zij vaak hulp nodig hebben met de vracht, om zo ook een stukje fysiek en praktischer samenwerken mee te krijgen.
Tijdsverdeling per actie:
Voor de eerste actie verwacht ik 5 uur aan te zitten. Het internet heeft super veel (gratis) informatie tot zijn beschikking, en dus ga ik daar zo veel mogelijk gebruik van maken.
De tweede actie is een volledige e-learning cursus en zal wel wat langer duren, deze cursus over het algemeen wordt ingeschat op 10 uur in zijn volledigheid (5 hoofdstukken met 27 modules), dus geef ik mijzelf 10 uur voor deze cursus.
Voor de laatste actie, samenwerken op de werkvloer verwacht ik zo’n 3 uur aan te kunnen zitten. Dat ligt eraan hoe lang ze precies hulp nodig hebben en waarmee.
Leerdoel 2: Studiemotivatie
Als tweede leerdoel wil ik toch even kijken naar mijn studiemotivatie. Ik kom van een mbo-opleiding af die iets meer commercieel gericht was, namelijk international business studies op het Zoomvliet college (diploma’s in commercieel medewerker niveau. 3 en internationale groothandel niveau. 4).
Echter toen ik naar mijn vervolgopleiding in Rotterdam ging (lerarenopleiding Engels) beviel dit toch helemaal niet, ook al wilde ik al zo lang een docent worden, lag mijn motivatie heel laag. Welke factoren daar mee te maken hadden is mij nu nog steeds niet helemaal duidelijk, maar ik weet wel dat ik het op deze opleiding wil voorkomen.
De eerste actie is het wekelijks bijhouden van hoe het met me gaat op de opleiding. Iedere week ga ik even een half uurtje max zitten om te kijken hoe het nou precies met mij gaat op de opleiding, hierbij stel ik vragen zoals:
· Gaat het nog goed?
· Heb je er nog zin in?
· Loop je tegen dingen aan die je minder aan de opleiding vindt?
· Zo ja, hoe ga je hieraan werken?
Door middel van deze vragen krijg ik een overzicht van hoe mijn motivatie loopt, en of hier eventueel nog iets aan gedaan moet worden, of juist niet
Zolang ik goed blijf plannen en alles fatsoenlijk bijhoudt, zal dat een stuk minder stress opleveren. Natuurlijk kan niet alles alleen, er zijn nou eenmaal projecten die in groepsverband moeten gebeuren en daarom kan ik er afhankelijk van hoe de groep ervoor staat er niet zomaar aan beginnen zonder communicatie. Maar de opdrachten die ik zelf kan doen, het inlezen van theorie, of het maken van een verslag wat persoonlijk is, kan ik al wel een vroegere stap in maken om zo een stuk minder stress op mijn rug te hebben.
Hier zie je een manier van hoe ik momenteel de planning bijwerk. Mocht hier later nog een betere, efficiëntere manier voor zijn pas ik mij hier op aan. Maar voorlopig zit alles in een Word document, omdat dit het makkelijkste voor mijzelf werkt.
Reflectie op de acties:
Leerdoel 1: Samenwerken
Iedere actie levert natuurlijk wel wat op, wat ik zelf al wel gemerkt heb tijdens het samenwerken met collega’s is dat ze dat altijd wel kunnen waarderen, en merk daarbij ook dat omdat het werk een stuk sneller, gemakkelijker en efficiënter ging dat mijn collega’s ook in een betere stemming waren. Hier heb ik dus eigenlijk voornamelijk een meer sociaal aspect van het samenwerken geleerd. Waarin ik zag hoeveel impact het ook had op de mensen om mij heen, niet alleen op mijzelf.
Het lezen van artikelen heeft mij geleerd wat voor werkmethodes je het beste kan toepassen als je zo efficiënt mogelijk wil samenwerken (denk hierbij aan een goede planning, takenverdeling, etc.). Ik heb enkele online artikelen van o.a. WeThinkNext en andere websites gelezen, die zelf ook een aantal praktische opdrachten hadden, echter heb ik deze overgeslagen omdat mijn volgende actie daar een stuk dieper op in ging.
De laatste actie is de online cursus, hier heb ik zo’n 9 uur (exclusief de tijd voor de toets) aan gezeten. Het ging voornamelijk over filmpjes kijken, artikelen lezen en enkele quizjes en praktische opdrachten. Ik heb hier veel over het (online)samenwerken geleerd, en een stukje leiderschap wat los staat van dit doel, maar natuurlijk wel altijd handig is om mee te nemen.
Leerdoel 2: Studiemotivatie
Wat ik merk is als ik dagelijks een soort van planning en stand van zaken bij me heb, dat ik een stuk meer bezig ben met de opleiding. Ik zie dat ik een stuk meer interesse toon omdat ik ook daadwerkelijk reflecteer op hoe het gaat en wat er nog te doen staat, in plaats van op mijn vorige opleiding, waar ik vrijwel niets deed en alles maar langzaam op me af liet komen zonder ernaar te kijken.
Verder heb ik weldegelijk geleerd hoe belangrijk het is om niet alles in één keer te willen doen. Ik ben altijd al iemand geweest die heel lang per dag aan een verslag kan zitten als ik hier de tijd voor heb, dus soms wilde ik dingen nog wel eens tot het laatste moment uitstellen. Ik heb echt geleerd dat stap gericht te werken in plaats van constant alles in één keer een stuk relaxter uitpakt, het haalt wat gewicht van je schouders af voordat je er nieuwe dingen bij krijgt, een stuk meer balans dus.