Feedback van anderen & vervolgstappen

Voor dit onderdeel heb ik onder andere aan collega’s feedback gevraagd waarmee ik nauw samengewerkt heb. Met name omdat dit soort projecten vaker gaan plaatsvinden tussen mijzelf en mijn collega’s, vind ik het belangrijk dat ik hier keer op keer op reflecteer en op basis van de feedback mijzelf stuur richting de beste persoon om mee samen te werken. 

Feedback Nieke:

Eén van de personen waaraan ik feedback gevraagd heb is Nieke, een merchandiser waarmee ik vrij nauw heb samengewerkt tijdens mijn commercieel project. Nieke en ik konden het goed vinden en de samenwerken was gezellig maar ook kritisch en serieus. Ik heb aan Nieke gevraagd om in haar eigen woorden een verbeterpunt en een sterk punt van de samenwerking te benoemen.

Als sterk punt had Nieke het volgende te vertellen:

Mika, je denkt creatief en neemt alle factoren mee zodat er niet een ‘oh, had ik hier maar aan gedacht’ situatie voortkomt. Ik zie dit als een erg sterk punt aan jou. De werkwijze is daardoor gestroomlijnd in verhouding met sommige, meer chaotische collega’s. Hou dit vooral vast!

Als verbeterpunt het Nieke het volgende op te merken:

Als ik iets zou moeten benoemen waar je in het vervolg op kan letten is het vooral dat je soms iets te veel communiceert. Ik ben blij dat je duidelijk maakt wat de stand van zaken op het moment is, maar je ‘over’communiceert soms. Informatie waar ik niets aan heb of niets mee kan wordt ook met mij gedeeld. Dit is niet altijd erg, maar als ik je een tip mag geven is dat je soms moet nadenken wat je deelt met wie. Ieder cluster heeft zijn eigen gepaste informatie.

Met beide punten ben ik het eens. Ik zie mijzelf over het algemeen als een analytisch persoon. Daardoor vertrouw ik Nieke wanneer ze zegt dat ik alle oppervlakkige mogelijkheden meeneem. Ook het verbeterpunt snap ik. Ik wilde expres extra communiceren om misverstand te voorkomen. Eigenlijk wordt mij gelijk verteld dat er een grens is, te veel communicatie is ook niet altijd fijn.

Feedback Kiki:

Verder heb ik feedback gevraagd aan mijn manager, die alles gefaciliteerd heeft zodat ik aan de slag kon met het commercieel project. Om iets meer in te gaan op mijn leiderschapsambitie heb ik Kiki een simpele mail gestuurd (te vinden in bijlage 10.)

Kiki had het volgende te zeggen over mijn ambities.

Hi Mika,

Ik vind dat jij een enorm sterke band weet te creëren met mensen om je heen. Een teamgevoel start met een leider die iedereen weet te betreken en een goed gevoel te geven, jij doet dat als geen ander!

Als tip wil ik je meegeven dat er ook moeilijkere keuzes gemaakt moeten worden. Dit is wat lastiger om te leren voordat je in die positie komt, maar wil niet altijd alles voor mensen. Soms is het onmogelijk om iets te bereiken voor een ander. Dit moet je ook durven aangeven aan die persoon. Houd hier rekening mee!

Groetjes,

Kiki.

Vervolgstappen

Als vervolgstappen heb ik de volgende stappen staan;

1.       Werken aan mijn Zweeds. Dit is simpelweg een lopend iets. Ik ben begonnen bij een A1 niveau, ben nu concreet in de richting van A2 niveau aan het werken/al zo goed als behaald, en wil dit blijven bevorderen. Mijn uiteindelijke doel is B1, dus als vervolgstap wil ik ook in deze richting werken.

2.       Als tweede stap wil ik meer moeite gaan stoppen in leidinggevende eigenschappen ontwikkelen. Ik heb nu door middel van persoonlijk leiderschap activiteiten uitgevoerd waar ik anders nooit naar gevraagd zou hebben. Eén van de punten die ik hieruit mee kan nemen is dat het vrij makkelijk is om binnen IKEA zo’n rol op je te nemen. Het nadeel is dat je niet ‘extra betaald wordt’, maar het grootste voordeel is dat je zo veel extra ervaring opdoet, en je zet jezelf op de kaart qua ambitie.

3.       De tweede vervolgstap richt zich op mijn communicatie. Uit de feedback van Nieke hoorde ik dat ik soms te veel communiceer. Ik geloof dit wel omdat ik iets te veel hier mee bezig was tijdens de planning van het project. Ik zal hier dus extra op letten tijdens toekomstige uitvoeringen.

Deze stappen zal ik tijdens mijn afstudeerstage ook naleven.

Previous
Previous

Leerdoel 2: Leiderschapsvaardigheden/groei binnen IKEA