Presentatievaardigheden


Voor dit leerdoel focus ik op een presentatie die ik op mijn oud mbo-college ga geven voor niveau 4 studenten die de optie hebben na hun diploma door te stromen naar het hbo. Het doel van dit leerdoel voor mezelf is om mijn professionele houding te bevorderen, en mijn presentatievaardigheden te verbeteren. Dit leerdoel wordt onderverdeeld in een inleesactie, de presentatie zelf, en de opvolgende evaluatie en veranderingen die ik maak aan de presentatie om in de toekomst een nog betere versie van de presentatie te kunnen geven.

Uiteraard is het van belang heel erg energiek te zijn tijdens zo’n presentatie om de opleiding die je vertegenwoordigd zo goed mogelijk op de kaart te zetten voor deze studenten. Mijn rustige kernkwaliteit hier speelt een grote rol, ik ben van nature gewoon heel introvert, maar dat komt niet goed over tijdens een presentatie.

”All the great speakers, were bad speakers at first.”

Voor dit onderdeel heb ik een presentatie over de opleiding B Commerciële Economie voorbereid en gegeven aan een groep eerste en tweede jaar studenten op de opleiding International Business Studies op het Zoomvliet Curio College in Roosendaal. Het doel van deze presentatie was voornamelijk om de student in aanraking te laten komen met het hbo.

Als voorbereiding heb ik voor deze presentatie de PowerPoint vormgegeven, en daarnaast geoefend aan de hand van de eerder besproken inleesacties, en simpele repetitie thuis, enkele dia’s vooral herhalen die veel informatie bevatten en waar er verwacht werd veel te praten. Tijdens het vormgeven heb ik bewust gekozen veel vragen te stellen aan de klas, om zo de interactie te vergroten, en daarnaast zo de student er zo veel mogelijk bij betrokken laten voelen. 

Vragen die ik gesteld heb zijn onder andere:

  • Weten jullie al wat jullie volgende stap na het HBO wordt

  • Wie oogt er al op het HBO à Zo ja, welke opleiding, of weten jullie dit nog niet?

  • Waar denk jij aan bij ‘’Commerciële Economie’’ als opleiding?

Op deze vragen kwam veel reactie wat ook weer zorgde voor een leuke ‘back-and-forth’ waarin veel gediscussieerd werd, wat ook een hoofddoel was van het geven van deze presentatie. Enkele oude docenten van mijn mbo waren aanwezig tijdens deze presentatie om mij feedback te geven op de vorm en inhoud van de presentatie.

Ik heb verder toestemming gegeven aan mijn docent een LinkedIn post te maken en deze te delen met zijn netwerk. Presentaties als degene die ik gegeven heb is iets wat het Zoomvliet College een jaarlijks iets wil laten worden. De presentaties zijn belangrijk om mbo’ers na te laten denken over een toekomst op het hbo, en dit programma helpt daarbij. Daarom wordt deze post publiek gedeeld op LinkedIn. Deze post staat bovenaan weergegeven.

Na mijn gegeven presentatie ben ik gaan evalueren. Ik heb hierbij drie vragen gesteld aan de klas waaraan ik de presentatie gegeven heb, en later nog enkele andere vragen aan mijzelf, deze worden meer toegelicht in het hoofdstuk over de reflectie van de leerdoelen.

De ‘’feedbackvragen’’ die ik aan de klas gesteld hadden, waren als volgt:

  • Hoe vonden jullie de inhoud van de presentatie?

  • Wat missen jullie nog (wat zou je graag nog meer terugzien)?

  • Hoe vonden jullie mijn houding en aanpak tijdens het presenteren?

Als eerste werd duidelijk dat mijn presentatie inhoudelijk heel erg op orde was. De studenten waren tevreden met de inhoud van de presentatie, en de studenten vonden alles wat ik te vertellen had van veel meerwaarde en belangrijke aspecten om mee te nemen als je een doorstroming naar het hbo overweegt.

Hetgeen wat de studenten graag nog wat duidelijker terug zouden willen zien in de toekomst was het duidelijke verschil tussen studeren op het mbo, en de doorstroom naar het hbo (gekoppeld met de voordelen eraan). Dit is een stukje waar ik wel over heb gesproken tijdens de presentatie zelf, maar geen dia aan gedediceerd heb, en ook niet extreem veel over heb gesproken vanuit het perspectief van een afgestudeerde mbo student. Dit is dus een aandachtspuntje voor de toekomst, omdat dit wel een belangrijk punt is om te bespreken voor studenten die een stap van mbo naar hbo willen maken.

Over mijn houding waren de studenten erg tevreden. De studenten vonden mij een zeer professionele houding hebben, maar toch het informele ook te laten zien, waardoor het gesprek tijdens de presentatie een stuk meer informeel en leuk was om in te springen, in plaats van een erg formeel gesprek. Vooral een stukje informeelheid werd enorm gewaardeerd en als fijn gezien door de studenten.

Omdat het doel is de presentatie in de toekomst (wellicht in het volgende leerjaar) weer te geven, heb ik al deze feedback opgenomen en aangepast in de presentatie. Deze presentatie is terug te vinden en te downloaden op mijn website.