Leiderschap binnen sales

Actie 1: MyLearning

MyLearning is een intern IKEA programma, wat toegankelijk is voor alle medewerkers. Op MyLearning kan je diverse programma’s volgen en training volgen die van een simpele training over veiligheid, tot een leiderschapsprogramma gaan. Voor dit leerdoel is een training voor mij opengezet over leiderschap, en de specificaties hierachter. Enkele punten zijn hierbij wel wat meer naar IKEA gericht, maar de algemene principes van leiderschap zijn hier ook in terug te vinden. MyLearning is hierbij ook de bron die ik gebruik voor deze actie.

Het certificaat hiervoor zijn terug te vinden in bijlage 6: opleidingsoverzicht.

Het meeste wat hierin voorkomt is het leiderschap geven in de vorm van commerciële tools en je team sturen op het gebruik maken van alle tools zodat jouw team de hoogste conversie en omzet kan waarmaken. In deze opdrachten zijn verschillende hypotheses naar voor gekomen en hoe jij deze als salesmanager zou aanpakken.  Denk hierbij aan situaties zoals: ‘’Jouw afdeling heeft een nieuwe range aan artikelen binnen, maar moeten de oude nog verkopen. Hoe kan je het beste de oude artikelen sturen, zodat er plek is voor de nieuwe range, en je zo min mogelijk weg moet gooien zonder dat het verkocht is (verloren omzet minimaliseren)’’.

Actie 2: Inleesactie

Voor deze inleesactie heb ik het boek ‘’De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’’ van Stephen R. Covey gelezen. Dit boek draait om zeven eigenschappen die ieder een doorsnede hebben van kennis, vaardigheden en streven (motivatie). Hiervan is ook een illustratie gemaakt, een voorbeeld van deze illustratie die in het boek staat, is terug te vinden in bijlage 7: wat is een eigenschap?

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap zijn:

  1. Proactief zijn

  2. Beginnen met het einde in beeld

  3. Houdt de belangrijkste zaken voorop

  4. Denk alle situaties in als een win – win

  5. Probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wordt

  6. Synergie is key

  7. Houd de zaag scherp

Wat erg duidelijk gemaakt wordt in het boek is dat de eerste drie eigenschappen voornamelijk op jezelf gericht zijn. Procatief zijn draait met name erom dat je zelf kunt bepalen wat de uitkomst van iets is, maar je moet er dan wel proactief mee bezig zijn. Dit draait om zowel initiatief nemen, als begrijpen dat het gedrag afhangt van jouw beslissingen. Wat ik hieruit begreep is dat je actief bezig moet zijn met achterhalen wat de juiste beslissingen zijn om jezelf gelukkig te maken.

Beginnen met het einde in beeld is het idee achter duidelijk krijgen wat nou echt belangrijk voor je is. In plaats van te druk bezig zijn met het dagelijks leven, kun je ook de focus leggen op wat belangrijk is, als je verder vooruit kijkt. Dit is kwalitatief ook een goede eigenschap in het bedrijfsleven, een duidelijke visie helpt met de juiste keuzes maken als een leider. Deze twee factoren uitgewerkt vormt het principe van de belangrijkste zaken voorop houden.

De overige eigenschappen viel op dat ze meer gericht waren op het collectief, in plaats van het individu. In de woorden van Stephen heb je dan te maken met interpersoonlijk leiderschap. Het gaat hierbij ook meer over afhankelijkheid, communicatie is de belangrijkste vaardigheid, en luisteren valt ook onder communicatie. Dit concept draait om het eerst leren begrijpen, voordat je begrepen wilt worden.

Dit loopt dan weer verder door op synergie. Alleen jouw eigen ervaring is vaak niet genoeg als het gaat om zowel het bedrijfsleven als jouw alledaagse leven. Dit valt ook heel erg op, en mensen die synergie inzien snappen dit concept ook, en maken dus gebruik van een collectief in plaats van enkel hun eigen kennis. Synergie is de centrale eigenschap van de vijf voorgaande eigenschappen. Hierbij komt ook de afhankelijkheid weer in beeld, je kan het niet alleen doen. De creativiteit kan in grote groepen een stuk meer zijn werk laten doen, en projecten die als individu haast niet mogelijk zijn, zijn in een collectief veel makkelijker te realiseren. Hierdoor staat synergie zo hoog als een eigenschap, en niet alleen binnen het leiderschap.

De zaag scherp houden betekend eigenlijk dat je jezelf scherp moet houden op diverse dimensies. De dimensies zijn onder andere jouw lichaam (body fit houden), sociaal-emotioneel (relaties met anderen), spiritueel (levensbeschouwing, eventuele religie) en geestelijk.

Dit boek is niet alleen enorm toepasselijk op het alledaagse leven, maar ook voor op werk zijn deze eigenschappen enorm waardevol. Hierdoor wilde ik met name informatie en nieuwe kennis uit dit boek halen. Deze kennis kan ik later altijd nog terug vinden, en toepassen op zowel mijn privé- als het bedrijfsleven.

Actie 3: Inwerken personeel

De laatste actie kwam erg incidenteel, maar heb ik besloten mee te nemen in het verslag, omdat ik dit als een erg waardevolle ervaring zag in het kader van leiderschap. Per december 2021 is Nederland weer in een harde lockdown, en ook IKEA moest wederom dicht vanwege deze maatregelen.

In deze harde lockdown ben ik één van de verantwoordelijke geworden in het proces nieuwe mensen op te leiden in het proces wat IKEA volgt in het geval van een lockdown. IKEA schakelt dan naar een bestellen & ophalen modus waarin geprobeerd wordt 1200 orders per dag (van 08:00 tot 17:00) uit te geven.

Nieuwe mensen die midden in dit proces starten moeten worden opgeleid om zo duidelijk te maken wat ze moeten doen. Ik heb twee volle dagen mensen opgeleid, duidelijk gemaakt wat moest gebeuren, en als aanspreekpunt voor hen beschikbaar geweest als ze iets niet begrepen en overige triviale vragen. In bijlage 8: leiding geven IKEA zijn de twee geroosterde momenten waarin ik de verantwoordelijkheid van een groep mensen op mij heb genomen.