Bill Gates
"We all need people who will give us feedback. That's how we improve."
Feedback
In dit onderdeel heb ik aan diverse stakeholders om feedback gevraagd op mijn leerdoelen, acties en persoonlijke ontwikkeling. De personen aan wie ik deze feedback gevraagd heb zijn Toon Broeders, een van mijn goede vrienden en voormalig Commerciële Economie student. Stijn Tijs, mijn huidig teammanager sales bij IKEA Breda. Ik wilde graag een stakeholder van school vragen, echter heb ik in mijn leertraject al twee jaar geen (consistente) lessen of studiegroep gehad. Hierdoor zag ik geen meerwaarde in vragen om feedback aan klasgenoten of docenten van twee jaar geleden, omdat zij de ontwikkelingen in die periode niet echt hebben meegekregen.
Toon Broeders – Persoonlijke omgeving
Aan Toon heb ik gevraagd of hij mij kon uitleggen hoe hij vond dat ik veranderd ben sinds de start van mijn CE traject in 2020. Toon had het volgende te zeggen over mijn ontwikkeling:
‘’Ik denk dat wij beide hetzelfde hebben meegemaakt. We begonnen aan een opleiding met economische ambities. We wilde resultaat halen, ik uit marketing en jij meer uit business management. Grappig genoeg zijn wij nu beide economen die juist meer waarde in een functie zien met maatschappelijke impact, en niet een waarbij je vast zit aan een hiërarchie, targets en een resultaatgerichte cultuur. Recentelijk heb ik die verandering ook in jou gezien, en ik merk ook dat als je over werk praat dat hier een bepaalde focus op ligt in plaats van alles op alles leggen om een bepaald doel te bereiken. Je bent ook aanzienlijk veranderd in hoe je je presenteert denk ik. Je was wat verlegen en ik zou je nog steeds omschrijven als merendeels introvert maar je bent echt wel een stuk meer extraverte kwaliteiten die ik eerst echt niet in jou terugzag. Ik geloof dat dat ook voor een deel met CE te maken heeft want ik had dat ook voor een lange tijd.’’
Ik ben het hier sterk mee eens, zoals ik al in mijn persoonlijk profiel omschreef, geloof ik gewoon meer in maatschappelijk bijdrage en impact boven resultaat. Ik ben het ook eens met hoe Toon spreekt over mijn karakter, ik geloof dat ik nog steeds introvert ben. Elke andere bron daarentegen vind mij over het algemeen vrij extravert, voorgaande stagebegeleiders & collega’s, collega’s van mijn huidig werkgever IKEA Breda, en nieuwe mensen die ik in mijn persoonlijke omgeving leer kennen. Ik geloof dat ik gewoon een zeer extraverte kant heb als het aankomt om sociale omgevingen, echter zou ik dit niet een hele week vol kunnen houden. Als ik kijk naar hoe ik over het algemeen ben, houd ik iets meer van mijn innerlijk wereldje, ik vind sociale interactie leuk, maar beperk het tot een zekere hoogte. Ik houd ook in sociale omgevingen meer van een één-op-één moment met mensen, in plaats van constant grote groepen.
Stijn Tijs - Teammanager Opbergen, IKEA Breda
Stijn is mijn huidig teammanager, samen met hem heb ik de KPI’s besloten die ik met PowerBI in leerdoel 2, actie 3 heb uitgewerkt. Stijn was erg tevreden met het resultaat, hij zag in dat op zo’n makkelijke manier de grootste ‘boosdoeners’ kunnen inzien die nog veel verkocht moeten worden veel waarde met zich meebrengt, maar ook dat er nog andere kansen uit de dataset gehaald kunnen worden waar ik nog niet bij stilstond.
‘’Mika, bedankt voor het uitwerken van de EDS en SGF lijst, het is echt fijn om in een oogomslag te kunnen zien waar we ons op moeten focussen de komende periode. De grote artikelen is een lastig iets om zomaar uit te verkopen, maar ook als je kijkt naar de lagere aantallen is het fijn om in te zien welke artikelen al bijna uitverkocht zijn. We kunnen ook een push geven aan dit soort artikelen om het aantal EDS artikelen wat wij op opbergen hebben te versmallen. We hebben een doelstelling van 5%. Daar zijn we nog niet, maar met jouw overzicht kunnen we wel sturen op de artikelen die bijna uitverkocht zijn. Dus dit is echt heel fijn voor ons, en ik zou het eigenlijk ook fijn vinden als je dit voor de andere afdelingen van mij ook wil doen. Wat ik wel nog mis, en heel interessant zou vinden om te weten is of deze artikelen alleen op de afdeling verkocht worden, of ook op andere locaties in de winkel en dit mis ik nog in jouw overzicht. Als we kunnen zien dat een artikel niet verkocht wordt op andere locaties, zouden we misschien kunnen kijken of we dit kunnen uitbreiden om meer verkoop aan te sporen.’’
Stijn is uiteindelijk binnen sales verantwoordelijk voor de EDS van de afdelingen waarvoor hij werkt. Dat is niet alleen opbergen, maar nog een aantal andere afdelingen. Ik ben blij dat hij de meerwaarde van deze visualisaties ook ziet. Ik ben het ook volledig met Stijn eens dat ik nog een dataset met alternatieve locaties per artikelnummer zou kunnen toevoegen. Zo kan ik een relatie maken tussen welk artikel één of meerdere locaties heeft in onze winkel. Op basis daarvan kan ik een measure toevoegen in PowerBI die aangeeft of het artikel wel of geen locatie heeft buiten de primaire locatie in de winkel.