Marktbewerkingsplan
Wat is mijn toegevoegde waarde?
Mijn toegevoegde waarde in dit aspect komt vanuit mijn gedrevenheid. Als ik achter een onderwerp of thema sta, geef ik 110% om dit te kunnen behalen. Ik geef toe dat het lastig is om iets van deze schaal als individu aan te kunnen pakken, maar ik geloof dat meer jongeren zich hiervan bewust zijn, en samen geloof ik dat we een grote impact kunnen hebben op de toekomst als we er gezamenlijk naar streven.
Via mijn huidig werkgever heb ik al veel kennis opgedaan. Ik heb in mijn traject als CE’er meerdere projecten voor IKEA gedaan, zowel Breda als Barendrecht. Hier heb ik veel informatie opgedaan over wat IKEA nu precies allemaal bijdraagt aan de samenleving en planeet met haar kernwaarden. Dit soort leermomenten hebben mij inzicht gegeven in hoe ik het zelf zou willen aanpakken, vooral als ik een rol krijg die ingaat op dit soort aspecten.
Ook geloof ik dat mijn logische beredenering (interesse in data en cijfers) een bijdrage kunnen leveren aan een organisatie. Ik hou binnen het bedrijfsleven heel erg van hard zijn op basis van data. Ik zal dus niet een dromerig perspectief krijgen maar realistisch blijven in de (circulaire) ambities die ik binnen een organisatie heb. Ook geloof ik dat ik met mijn passie voor leiderschap hierin andere jonge professionals en/of collega’s kan motiveren om hier ook naartoe te werken. Zoals ik zei, als individu is het lastig om iets van deze schaal aan te pakken. Het gaat daarom om de mensen om je heen te motiveren hetzelfde te doen. Dit domino effect kan een enorm probleem klein en realistisch maken.
Acties
Voor mijn marktbewerkingsplan heb ik 3 acties ondernomen om mijn doelgroep te bereiken. De acties (met uitzondering van actie 2) zijn ook geplaatst op LinkedIn, waar ik een netwerk heb van IKEA collega’s. Zie hier mijn LinkedIn Post.
Wie zijn mijn doelgroep?
Mijn huidige doelgroep is de mensen die graag verandering willen brengen aan de samenleving door middel van de functie die ze uitoefenen. Ik wil graag samenwerken met mensen die zich niet alleen richten op resultaat, maar ook op een daadwerkelijke bijdrage waar meer dan alleen shareholders en eigenaren van bedrijven het overgrote deel van profiteren. Uiteindelijk is dit in een kapitalistische economie snel het geval. Toch geloof ik, dat je zelf in handen kan hebben hoe je dit aanpakt door voor bedrijven te werken die daadwerkelijk maatschappelijke impact uitoefenen, opletten op greenwashing, onethische praktijken en dergelijk.
Ik zou graag willen werken met een doelgroep die werkt naar een verbetering in een economisch, sociaal-cultureel of ecologisch/milieutechnisch aspect. Vandaar dat ik geloof in IKEA en dit mijn doelgroep is, een organisatie die achter een circulaire economie staat en actief ernaar streeft. Het kan zo zijn dat ik in de toekomst toch voor een andere werkgever kies. In mijn activatiekit staat aangegeven waar ik graag naar zoek, een bedrijf wat zich daadwerkelijk bezighoudt met circulariteit, inclusiviteit en welvaart van de mens. Winstgevendheid blijft een belangrijk aspect van iedere organisatie, maar ik vind het rand voorwaardelijk dat een organisatie hier mee bezig is.
Sustainability Pitch
Als eerste wil ik op mijn persoonlijke website een extra onderwerp toevoegen, namelijk mijn sustainability kennis. Ik zie deze actie als een uitbreiding op mijn activatiekit, waarin ik veel waarde hecht aan duurzaamheid. Met deze pagina wil ik duidelijk maken dat ik ambitie en kennis heb op het gebied van een circulaire economie. Deze pagina kan ik in de toekomst altijd naar refereren in een sollicitatie met IKEA, maar ook met een andere potentiële werkgever als ik in de toekomst besluit elders door te groeien.
-
Deze actie schrijf ik volledig in het Engels, omdat ik de ambitie heb om niet alleen bij IKEA Nederland te blijven werken. In de toekomst zie ik mijzelf graag verhuizen naar Zweden of Italië. Gezien hier drie verschillende talen bij komen kijken zie ik Engels als de meest logische en toegankelijke taal voor alle drie de landen om te kunnen lezen.
In deze actie ga ik onderzoek doen binnen IKEA naar hoe IKEA Sustainability (duurzaamheid) toepast. Het doel van deze actie is om kennis op te doen op dit raakvlak en te verwerken in mijn persoonlijke website. Gezien ik in de toekomst graag bijdraag aan circulariteit wil ik een functie op mij nemen die ook meer ingaat op dit onderwerp dan de gebruikelijke functies. Door te begrijpen hoe IKEA precies tewerk gaat, en wat ik precies kan en wil doen aan sustainability bereid ik mijzelf goed voor op zo'n toekomstige functie.
De functies waar ik graag op focus middels deze actie zijn:
Circular sales & recovery manager: Recovery is een afdeling waar beschadigde producten komen, als manager van deze afdeling ben je verantwoordelijk voor de veiligheid maar ook circulariteit van IKEA producten. Je zorgt ervoor dat niets onnodig weggegooid wordt en maakt gebruik van tweede kans producten om al het gebruikt materiaal het meest optimale leven te geven.
Met deze functie geloof ik een goede maatschappelijke en ecologische bijdrage aan de samenleving te kunnen geven. IKEA heeft op het intranet een ‘Sustainability Hub’. Hier doe ik mijn kennis uit op. IKEA heeft een dashboard met diverse duurzame KPI's. De KPI's waar ik graag een verandering in breng zijn:
Recycling rate: Gerecycled afval (in %).
Circular revenue: Producten verkocht uit de tweede kans hoek (een plek waar teruggestuurde of licht beschadigde producten een tweede kans krijgen (in EUR€)).
Social impact & Change makers: Impact op sociaal niveau door mensen te steunen in sociale initiatieven zoals goede doelen (in aantal mensen geholpen).
Sollicitatiebrief
Gezien ik een ambitie binnen IKEA Breda heb, heb ik besloten één van mijn acties te richten op het aanmelden voor het doorgroei-programma van IKEA Breda. Dit heet het ATMP (aspiring team manager program). Hiervoor heb ik besloten mijzelf in te lezen in wat er precies allemaal verwacht wordt en wat de startcompetenties zijn van deze rol. Zo krijg ik inzicht in wat de rol precies inhoudt en waar ik mij op kan voorbereiden.
-
Gekoppeld aan deze actie wil ik alvast een concept sollicitatiebrief schrijven. Uiteindelijk moet je eerst solliciteren voor dit programma voordat je eraan mee mag doen, het komt eigenlijk overeen met solliciteren voor een nieuwe baan.
De voorwaarden voor het ATMP zijn als volgt:
- Je hebt de ambitie en leidinggevende capaciteiten om op termijn (binnen één tot anderhalf jaar) te kunnen doorgroeien naar de functie van Team Manager;
- Je bent proactief bezig met je eigen ontwikkeling en wil graag meer leren over het ontwikkelen en coachen van anderen;
- Je hebt lef, ondernemerschap én durft (commercieel) out of the box te denken;
- Je hebt het vermogen makkelijk te schakelen tussen verschillende werkzaamheden en klanten.
Al deze voorwaarden zijn generiek, en gaan in op een toekomstvisie bij IKEA. Als toekomstig team manager wil ik starten bij sales, maar ik hoop ook tijdens het ATMP meer inzicht te krijgen in hoe verschillende aspecten, voornamelijk sustainability werkt en hoe ik hier een bijdrage aan kan leveren binnen IKEA.
Portfolio
Als laatste actie wil ik een portfolio maken met mijn competenties, dit materiaal wil ik toevoegen aan mijn sollicitaties samen met mijn CV. Dit portfolio wil ik designen en delen op mijn website en LinkedIn. Net als de duurzaamheidspitch wil ik deze actie volledig in het Engels uitwerken, omdat ik een bredere doelgroep wil bereiken dan alleen IKEA Nederland.
-
Ik geloof dat dit gepersonaliseerd portfolio een meer persoonlijke touch geeft aan niet alleen IKEA als ik hier doorgroei. Ook andere voor andere toekomstige werkgevers (mocht ik mijn carrièreloopbaan aanpassen) vind ik dit een veel leukere manier om mijzelf te kunnen presenteren.
Het portfolio dient niet als vervanging voor mijn CV. Mijn portfolio pakt de aspecten zoals school- en werkervaring en vat de kern ervan samen, ofwel, wat zijn voor mij de belangrijkste aspecten uit mijn CV. Mijn CV is nog steeds het totaalplaatje van al mijn school- en werkervaring, en biedt een concreter overzicht wat ik allemaal in mijn loopbaan gedaan heb.