Unieke opdrachten - blok 4

  • In dit onderdeel heb ik kort wat dingentjes opgeschreven die ik geleerd heb tijdens de experience week van blok 3, onderverdeelt in de bijdrage aan de workshop, de workshops die ik zelf gevolgd heb, en dan nog de gastsprekers tijdens de experience week.

    Ik vond onze workshop erg leerzaam, en ook een erg leuk onderwerp, ons onderwerp was entrepreneurship, en we hebben toen gekozen een workshop te geven over hoe je een pop-up store opzet. Dit onderwerp was uitgekozen omdat het een erg trendy iets is om een tijdelijke store in bijvoorbeeld zo’n stadgebied of elders waar het toepasselijk is te plaatsen.

    Ik heb tijdens het onderzoeken met mijn medestudenten van deze workshop met name zelf ook veel geleerd over de werkwijze van een pop-up store, en waarom deze precies gebruikt worden. Het was vrij veel, maar de samenwerking ging goed. Alles wet netjes onder de groepsleden verdeelt, en iedereen was duidelijk en had een positieve vooruitblik waardoor de inzet ook goed was. En zo zijn we tot een prima eindproduct gekomen in mijn optiek.

    Naast de inhoud van de workshop die ik dus geleerd heb vind ik het ook een waardevol stukje samenwerken wat ik meegekregen heb.

  • De workshops die ik gevolgd heb zijn als volgt:

    Virtual Reality

    Gevolgen van Brexit op Nederlandse inwoners

    LinkedIn profiel aanscherpen

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de virtual reality workshop meer gevolgd had om iets nieuws te hopen leren over de software (en hardware). Ik heb zelf ook virtual reality en vind het een erg leuk concept, echter heb ik momenteel het gevoel dat er echt wel meer potentie in zit. Hoewel ik dit soort van terug hoopte te zien in de workshop viel dit helaas tegen, het was geen slechte workshop, echter had ik gehoopt op wat nieuws over de manier hoe VR werkt en de hardware erachter.

    Van de gevolgen op Brexit heb ik vrij veel geleerd. Mij was nog niet helemaal duidelijk wat de exacte gevolgen waren, maar deze workshop heeft dit wel helder gemaakt. Met name bijvoorbeeld het inwonen, of een eventuele internationale stage naar Engeland toe sprak mij altijd al aan. Dit soort informatie heb ik mooi op kunnen pakken tijdens deze workshop. Erg informatief dus, ik wil hier ook zelf soms gebruik van kunnen maken. Dus ik ben ook vanwege die reden zeer tevreden over de gegeven workshop.

    Tijdens de workshop over het linkedin profiel heb ik ook goed opgelet. Ik heb wel een linkedin profiel maar mij leek het toch eens interessant om te zien of hier mogelijke verbeteringen in zijn die ik kan toepassen op mijn profiel om het er nog professioneler uit te laten zien. Hoewel ik al gebruik maakte van vrij veel van deze technieken, waren er nog enkele dingen die ik niet wist. Dingen zoals je URL aanpassen.

  • Hoewel ik de tijd van iedere gastspreker erg gewaardeerd heb, moet ik eerlijk zeggen dat dit mijn minst favoriete deel was van iedere dag die we tijdens de experience week gehad hebben. Ik waardeer echt de tijd die ze erin gestoken hebben, maar ik word niet zo snel gemotiveerd/geïnspireerd door succesvolle mensen en hun verhalen van succes en verlies. Ik ben het type wat zelf wil vallen en opstaan, zelf bepaalde kansen wil ontdekken. Daar raak ik gemotiveerd van.

    Tim was wel mijn favoriete gastspreker. Dit met name door het onderwerp van racen, wat ik zelf ook wel leuk vind. Ik moet heel eerlijk zeggen dat bij iedere gastsprekers ik niet echt iets ‘’geleerd’’ heb. Nogmaals, ik vind ze niet al te interessant.

FEEDBACK VERSLAG

FEEDBACK VERSLAG

Klik hier

Leerdoelen blok 4


Hierin bespreek ik mijn gekozen leerdoelen voor het stageblok. Ik heb dit blok met name voor marketinggerichte leerdoelen gekozen, omdat deze erg aansluiten bij mijn werkzaamheden bij Benefit. Hierdoor leer ik zelf meer over waar ik precies mee bezig ga zijn, en ondertussen werkt het ook nog eens in het voordeel van het bedrijf omdat ik er al wat meer vanaf weet dan dat ze normaal gesproken gewend zouden zijn.

Uiteindelijk is mijn doel ook om me dusdanig in deze twee onderwerpen te verdiepen zodat ik deze ook nog bij Benefit zelf kan toepassen op een niveau waar eerder niet naar gekeken is door de bedrijfsbegeleider.

Leerdoel 1: Online marketing verkennen

In het eerste leerdoel wil ik mezelf meer verdiepen in (online) marketing. De reden hierachter is met name omdat een deel van mijn werkzaamheden wat meer marketinggericht worden, namelijk kijken naar zichtbaarheid van Benefit online (dus eigenlijk hoe ze meer uitstaan voor klanten in een online omgeving). Hier komt natuurlijk heel veel marketing bij kijken. Daarom is dit leerdoel met name gericht op mezelf wat meer introduceren in de wereld van online marketing, en om beter te leren begrijpen welke basis stappen je moet ondernemen.

Leerdoel 2: Verdieping in SEO voor mijn stagebedrijf

Het tweede leerdoel gaat nog steeds over online marketing, maar daarin iets specifieker gericht op de SEO kant. Dit leerdoel heb ik eigenlijk pas last minute meegenomen nadat mijn stagebegeleider mij eigenlijk aankaartte met een opdracht om eens naar de SEO-analyse die ik heb opgesteld met een klasgenoot van mij te kijken, en te onderzoeken wat er precies beter kan, en hoe dit op een kost efficiënte manier gedaan kan worden.

Vandaar dat ik eigenlijk mijn focus van een sales/leidinggevend gericht leerdoel heb veranderd naar dit SEO gerichte doel. Het stond eigenlijk eerst natuurlijk niet op de planning. Dit vond ik verder ook helemaal niet erg, omdat SEO wel een bepaald vakgebied is geworden waar ik ontzettend veel interesse heb opgewekt door middel van de opdrachten die wij als scholieren ervoor gemaakt hebben in het afgelopen blok. 

Per leerdoel heb ik uiteraard mijn acties uitgewerkt en geef hier per leerdoel een korte uitwerking van 1 van de acties om zo een beter beeld te krijgen hoe ik precies te werk ga met mijn acties en wat ik ervoor doe.

Leerdoel 1: Google Cursus

De marketingcursus van Google was uiteindelijk nog een gigantische klus. Ik had niet verwacht dat hij zo groot zou zijn waardoor ik er toch wat langer mee bezig zou zijn dan dat ik origineel had verwacht. Uiteindelijk ben ik pas een dag voor de PL-inleverdatum klaar met alle modules en het eindexamen. Maar ik heb hem gelukkig wel gehaald.

Het examen zelf was een lang examen van 40 minuten waarin eigenlijk alles wel weer terugkwam. Ik moet eerlijk zeggen dat ik lang heb moeten nadenken over alle vragen omdat het wel weer lastig was na een tijdje bepaalde modules niet gezien te hebben dit weer moeten toetsen. Het is gelukkig wel goed gekomen omdat de meeste dingen wel bleven hangen, echter was het toch weer even een stukje inkomen waardoor ik het examen ook maar net gehaald heb met 82% (je moet minimaal op 80%/100% zitten om te kunnen slagen voor het examen).

De modules zelf kwamen soms ook erg overeen met wat er gevraagd werd in de lessen. Dit maakte sommige onderdelen wat makkelijker dan de anderen. Maar vooralsnog was het geen appeltje-eitje. Het examen zat vol met vragen waarbij ik echt even moest terugdenken aan de vorige modules voordat ik pas verder kon.

Door deze cursus heb ik wel gigantisch beeld gekregen van de wereld van online marketing, en wat voor soort dingen hier allemaal bij komen kijken zoals website optimalisatie, en denk hierbij niet alleen aan hoe je website er uit moet zien maar ook naar de diverse titels die je moet geven aan je site. Daarnaast gaat het examen ook nog veel in op hoe je jouw producten en/of services online kan verkopen, en wat de beste manieren hiervoor zijn.

Andere onderwerpen die aan bod gekomen zijn die vrij interessant waren en waarvan ik nog niet veel vanaf wist zijn als volgt:

  • Internetverkeer (en hoe je het kan volgen en meten om zo een beter beeld van jouw klanten te krijgen)

  • Het bereiken van mensen op mobiele/sociale media schaal

  • Theorie over servers en jouw bedrijf online zetten (de eerste stappen)

  • De stappen die je moet leggen voordat je besluit online te adverteren, en welk soort advertentie je het beste kan kiezen op basis van jouw bedrijf en jouw soort klanten

  • Welke stappen je moet zetten om van een nationaal zichtbaar bedrijf naar een wereldwijd zichtbaar bedrijf te gaan

  • Het belang van betaalmethodes op jouw website, vooral als je op een internationale schaal handelt

Leerdoel 2: SEO

Verder heb ik ook nog mijn SEO-verslag gepresenteerd aan de medewerkers van Benefit Breda. Hierbij heb ik de zwakke punten voornamelijk gepakt omdat hier Marco zijn interesse in lag. Hij wilde weten waarom de website van Benefit zelf zo laag stond, en wat de grootste factoren waren die daar invloed op hadden (zie bijlage 5: SEO presentatie benefit).

De uiteindelijke conclusie van Benefit kwam met name neer op dat ze echt te weinig gebruik gemaakt hebben van linkbuilding, waardoor jouw site niet als een website gezien wordt met veel autoriteit. Google ziet hem daardoor dus ook niet als de meest betrouwbare website als je gaat zoeken naar ‘’Benefit ICT’’ bijvoorbeeld.

Naast dit heeft Benefit ook zijn domein vrijwel niet aangepast sinds de oprichting. Dit zorgt er ook voor dat Google jou langzaam minder gaat pushen omdat jij jouw domein toch nooit aanpast.

Dit zijn enkele conclusies die ik tijdens de presentatie naar voren gebracht heb, samen met een stappenplan over wat Benefit zou kunnen doen om hier beter in te worden/in ieder geval wat beter in de ranglijsten van Google zelf te komen. Het stappenplan had verder zo min mogelijk kosten eraan gebonden omdat Benefit dit het liefst niet zag, ze hebben momenteel geen budget staan voor de SEO-analyse, waardoor ik dus ook niet even kon zeggen ‘’huur een SEO-specialist in die alles voor jullie oplost’’.

Het stappenplan betstond uit het volgende:

  1. De zoekmachine beter linken aan de website

    1. Duplicate content weghalen

    2. Mobielvriendelijkheid

    3. Snelheid website testen en verbeteren

    4. SEO plugins gebruiken

  2. Maak de website gebruikersvriendelijk

    1. Duidelijke structuur

    2. Relevante content (afbeeldingen, korte video’s)

    3. Sidebars gebruiken

    4. Kom betrouwbaar over (gebruik een logo, en eventuele quote/slogan)

  3. Relevantie en kwaliteit van jouw pagina’s

    1. Wat kan de consument op jouw pagina’s vinden

    2. De klant moet weten dat zij op de juiste plek zitten (de juiste doelgroep)

    3. Let op de meta-description en title tag

  4. Content creëren die relevant is

    1. Content waaraan jouw doelgroep wat aan heeft

    2. Post soms blogs, of artikelen zodat je tegelijkertijd ook linkbuilding potentie creëert

    3. Maak duidelijk wat de bezoeker op de pagina kan vinden

Al deze stappen komen uiteindelijk tot een veel betere online zichtbaarheid. Als je deze enkele stappen al volgt ben je al een gigantisch deel vooruit, en het neemt niet veel tijd in beslag, alleen weten wat je moet doen en strategisch nadenken over hoe je jezelf formuleert en wat je op de website plaats. Marco was overtuigd dat het goed te doen was hier een aanpassing in te maken maar heeft het momenteel extreem druk met nieuwe (potentiële) klanten helpen. Hierdoor is het nog niet in een volledige motie gezet door Marco. Dit valt te begrijpen want daarnaast is ook zijn prioriteit voor SEO van Benefit niet heel hoog gezien hij al weinig connectie had met de website. De meeste acquisitie van klanten werd door bellen naar de bedrijven toe gedaan (echter pakt dit nu gezien de COVID-situatie een stuk minder goed uit).

Reflectie

In dit onderdeel kijk ik terug op de leerdoelen en ondernomen acties. Of ik vind dat ik voldoende geleerd heb, en maak op basis daarvan nieuwe leerdoelen voor het volgende blok.

Ik ben wederom erg blij met het resultaat van mijn twee leerdoelen. Hoewel ik mezelf altijd al als een salesgericht persoon gezien heb, merk ik nu dat ik steeds meer een plekje krijg voor marketing. En ik zie nu ook pas in hoe leuk en divers marketing kan zijn en de verschillende richtingen waarmee je met alleen dat vakgebied op kan gaan.

Als ik dus iets kan zeggen wat ik uit deze leerdoelen gehaald heb dat ik in eerste instantie totaal niet had, is dat het een nieuwe interesse heeft opgewekt die zich steeds verder aan het ontwikkelen is. Het eerste leerdoel wat marketing eigenlijk in zijn geheel gepakt heeft was erg leerzaam, maar ik moet ook wel zeggen dat het redelijk veel was voor een leerdoel. Ik pak gegarandeerd voor de volgende keer weer een iets compacter leerdoel wat iets specifieker gericht is dan eigenlijk de hele marketing richting in 1 leerdoel.

Het maakte het ook wat lastiger om acties te verzinnen omdat ik natuurlijk iets wilde pakken wat over marketing in zijn geheel ging, maar naast een cursus zag ik daar niet veel in (tenzij het echt veel te grote acties waren). Dus het was wat veel en lastig, maar vooralsnog een extreem leerzaam leerdoel wat mij zeker wel een soort van marketing kant gegeven heeft die ik eerst nog nooit echt ontdekt had.

De cursus was erg veel, veel meer dan dat ik verwacht had in eerste instantie (ook al zei Google van begin af aan al dat het een 40 uur cursus is). Normaliter is die geschatte tijd altijd een beetje naar boven afgerond, echter was dat bij deze marketingcursus niet te merken. Echt een grote all-round cursus met extreem veel informatie over iedere kant van marketing. Het was hierbij ook verreweg mijn favoriete actie, omdat het zoveel met zich meebracht, en nog steeds een hele interactieve en informationele cursus was, en dat ook nog eens helemaal gratis en voor niets.

De SEO gerichte verdieping was wel mijn all-round favoriete leerdoel, daar twijfel ik geen seconde over. Hoe leuk ik het vak ben gaan vinden van de SEO kant is niet te omschrijven in woorden. Het is een hele specifieke, stukje technologische richting maar gaat vooral slim nadenken en veel kijken naar jouw competitie en wat je kan doen om er bovenuit te steken (letterlijk). Maar ook een stukje samenwerken, dus hoe kan ik links bouwen via een vertrouwde website.

Bij SEO kwam zo veel kijken wat ik niet had verwacht n.a.v. het verslagje wat ik met mijn medestudent geproduceerd heb. Terwijl ik al helemaal onder de indruk was dat ik het door had en nu gewoon goed begreep. Dat laat mij ook een beetje zien hoe complex het vakgebied van SEO is, en daar houd ik ook van want dat geeft een goede uitdaging. 

Het presenteren en op basis daarvan een opdracht maken voor mijn stagebedrijf hier een goede en efficiënte oplossing voor te vinden was ook erg uitdagend en echt heel leuk om mee te beginnen als stagiair. Ik vind dat de presentatie een goede instap was ook als stagiair, om gelijk even met heel het team te kunnen zitten en een vrij belangrijk iets te bespreken wat ook nog eens veel potentie heeft.

Nieuwe geformuleerde leerdoelen

Op basis van deze reflectie heb ik besloten verder te kijken naar een marketinggericht doel. Ik ben nog onzeker over welke richting in daar precies in wil pakken, maar uiteraard zoals ook al in de reflectie zelf verwerkt, een iets specifieker iets om het simpeler voor mezelf te houden. Het stukje online marketing spreekt mij tot nu toe het meeste aan (kijk maar naar SEO), dus mijn verwachting ligt ook dat ergens in dit vakgebied mijn nieuwe leerdoel gaat vallen.

Verder heb ik eigenlijk een leerdoel in de sales afgelopen blok laten liggen vanwege het feit dat ik ben overgestapt van leiderschap binnen de sales naar een SEO-leerdoel vanwege mijn stage. Omdat ik deze overstap zo last minute gedaan heb wil ik toch een salesgericht doel terug oppakken in het tweede leerjaar. Hoewel ik marketing nu een stuk beter heb leren kennen, blijft mijn grootste favoriet binnen de economische sector toch echt wel het sales gebied.

Hierdoor staat mijn besluit voor nu vast op de volgende twee leerdoelen voor het volgende leerjaar:

  • Een specifiek marketinggericht leerdoel

  • Leiderschap binnen de sales

Zelfreflectie op feedback

Eerlijk is eerlijk ben ik al erg blij met de feedback die ik gekregen heb. Ik merk hieruit namelijk al gelijk dat één van de nieuwe stappen die ik geformuleerd heb in blok 3 niet eens meer aan bod gekomen is in dit blok, en dat is mijn introversie. Ik heb soms echt het gevoel dat alles wat ik probeerde weinig tot helemaal geen effect gehad heeft. Echter vind ik het vrij apart, en ook wel fijn dat ik het eigenlijk nooit naar voren heb horen komen van 2 verschillende werkvelden dat ik soms wat afgezonderd of op mezelf ben. Het laat zien dat de stappen die ik genomen heb in het vorige blok dus niet voor niets waren. En dat is altijd een positief iets in mijn ogen.

Verder ben ik erg blij met de feedback die ik gehad heb omdat het niet alleen overeenkomt met hoe ik mezelf voel, maar er ook dingen tussen staan waarvan ik niet helemaal wist dat het tegenwerkt, maar na wat zelfreflectie en evaluatie, merk ik het per direct. Dit zijn van die punten waar ik zelf op mezelf niet zo snel achtergekomen zou zijn. Dus die hulp en feedback van mijn collega’s zie ik als extreem handig en leerzaam.

Nieuwe toekomstige stappen

In mijn toekomstige stappen voor het volgende leerjaar wil ik vooral blijven pushen met mijn introversie. Om te zorgen dat ik toch nog sociaal blijf rondom (nieuwere) sociale settings, in plaats van wegduiken en proberen mezelf klein te maken. Ik vind al dat op basis van de feedback ik een grote stap gemaakt heb in de juiste richting om deze volgende stap te kunnen bereiken. Tuurlijk wil ik hierbij niet te ver gaan van mijn eigen persoonlijkheid, ik ben namelijk gewoon wie ik ben. Echter is het wel van belang dat ik niet overal wegkruip, ook in een nieuwe werkomgeving bijvoorbeeld niet.

Verder ga ik nog een beetje letten op mijn enthousiasme als het neerkomt op nieuwe projecten bijvoorbeeld. Ik ben het echt eens met de gegeven feedback en wil eigenlijk leren dat stapje terug te doen voordat ik volop aan het project begin. Dus heb ik besloten hier goed naar te kijken om zo te voorkomen dat ik vaker dezelfde fout ga maken (en dan wellicht per ongeluk op een grotere schaal). Ook het gedrag rondom klanten snap ik erg, maar ik vind dit nog echt veel wennen. Ik weet dat dit na mate de tijd zich vanzelf oplost waardoor ik meer zoals de rest wat vlotter en concreter ben. Tot die tijd moet ik daar langzaam inkomen, maar ik weet dat dit met de tijd zichzelf zeker oplost. Hier heb ik dus verder geen toekomstige stappen voor, tenzij het probleem zich nog lang blijft bevinden. In dat geval uiteraard wel.