FEEDBACK VERSLAG
FEEDBACK VERSLAG
Leerdoelen
Ook dit blok zijn er weer 3 leerdoelen die ik gekozen heb. In dit geval gaat het thema van de leerdoelen met name op het voorbereiden van mijn stage bij Benefit. Een ICT-adviesbureau in Breda.
Leerdoel 1: (Online) samenwerken voor mijn stage
Dit leerdoel komt nu weer terug. Ik heb dit leerdoel al twee keer gebruikt, namelijk in het eerste en tweede blok. Echter merkte ik één ding waar ik zeker wel wat meer actie in zou kunnen ondernemen, en waar vooral veel van te leren valt. Het gaat er hier namelijk om dat ik eigenlijk veel van mijn tijd en energie omtrent dit leerdoel heb gestopt in het samenwerken rondom school. Daar baseerde ik dit leerdoel vooral op.
De reden hiervoor is simpelweg omdat ik gewend ben alleen te werken, en CE vooral om groepsverband draait. Echter geldt mijn zelfstandigheid op de werkvloer ook. Omdat ik nu weer aan een nieuwe stage ga beginnen waarbij samenwerken een grote rol speelt (tussen zowel mijn toekomstige collega’s, als de bedrijven die Benefit Breda al heeft), heb ik besloten dit leerdoel toch nog een blok mee te nemen, maar nu focus ik het echt puur op het werkveld, en kijk ik niet meer naar het gebied van samenwerken rondom school.
Wat ik dus uiteindelijk dit blok wil bereiken met dit leerdoel wat mij de afgelopen twee blokken niet gelukt is, is dat ik een duidelijker beeld krijg van hoe ik in een online business omgeving goed en efficiënt samenwerk. Op school gaat het over deadlines, met een stuk minder harde consequenties dan als het misgaat op het werkveld. Daarom vind ik het van belang dat ik hier mezelf in verdiep, en een beter beeld ervan krijg.
Leerdoel 2: Beter leren studeren in een thuisomgeving
Dit leerdoel is puur nog gericht op mezelf, dit staat los van stage, maar is meer persoonlijke ontwikkeling. De reden dat ik dit leerdoel gepakt heb is omdat ik met name na het afgelopen blok toch wel gemerkt heb dat niet op school zijn een gigantische impact heeft op mijn studie als het neerkomt op onder andere mijn manier van studeren. Waar ik eerst rustig 70% in de les al als goede leerstof kon gebruiken, wat me met enkel nog ongeveer 30% zelfstudie overhield, merk ik nu dat dit percentage meer tussen de 20-30% maximum in de les zit, wat me gewoon met veel meer thuiswerk laat zitten.
Niet alleen dat, maar normaliter zou ik in de pauzes op school ook nog studeren, tijdens pauzes en tussenuren merk ik altijd van mezelf dat ik het beste kan studeren, maar thuis heb ik die motivatie en ambitie helaas niet. Ik ben zo van mezelf gewend op school het meeste werk te doen, dat thuis studeren erg lastig is geworden voor me.
Met nog een openstaande herkansing, en uiteraard in de toekomst nog genoeg tentamens, heb ik besloten dit leerdoel te pakken. Met dit leerdoel hoop ik niet alleen voor dit blok, maar in principe mijn komende schooljaren lang gewoon een betere manier en mindset te vinden omtrent thuisstudie, zodat als ik een keer niet op school kan studeren, of in situaties als deze waar we nu in zitten (wat ik hoop niet opnieuw te moeten beleven in de komende jaren) ik toch nog genoeg motivatie en energie heb om voldoende en goed te kunnen studeren.
Leerdoel 3: Leren advies te geven in een B2B omgeving
Ik heb al wat ervaring omtrent het deel advies geven. Na wat jaren achter de rug in de retail van IKEA heb ik al op meerdere afdelingen advies mogen geven aan de klanten over onder andere interieur, de praktische aspecten van producten en op basis van budget van de klanten. Ik wil dus al wel met een beetje zekerheid zeggen dat ik dit leerdoel waarschijnlijk goed zal oppakken, omdat het iets is wat ik al wel voor een deel met me naar de werkvloer meebreng.
Toch heb ik besloten dit leerdoel te pakken, met name omdat mijn stage van dit leerjaar helemaal gaat om het adviesgeven aan bedrijven, de behoeften achterhalen en zo een passend pakket en een goede beleving te creëren voor de potentiële klant, wat ze vertrouwen geeft dat wij ze kunnen helpen met hun behoeften.
Naast dat deze stage hier veel mee in aanmerking komt, is het ook nog eens zo dat al mijn ervaring met name aan de B2C kant is, terwijl dit bedrijf zich richt op de B2B omgeving. Hierdoor heb ik er ook voor gekozen dit leerdoel te formuleren als een B2B omgeving, om er zo ook zeker van te zijn dat ik zo specifiek mogelijk me richt op de voorbereiding van mijn stage in april.
Mijn uiteindelijke doel met dit leerdoel is om een goed beeld te krijgen van een B2B omgeving en wat de beste manieren zijn om zo goed mogelijk advies te geven aan een bedrijf, om zo ook tot een goedlopende stage te komen waarin ik de best mogelijke bijdrage kan leveren aan mijn stagebegeleider en zijn bedrijf.
Uitwerkingen
Hier schrijf ik per leerdoel 1 van mijn uitgewerkte acties op voor dit blok, tevens de acties die ik het leukste vond tijdens het maken van dit rapport!
Een teams cursus volgen
Om beter in aanmerking te komen met de omgeving waarin ik veel samen ga moeten werken, ga ik een cursus volgen van het bedrijf waarbij ik stage ga lopen. Zij hebben een website genaamd Beterinoffice.nl, waarin allerlei verschillende office gerelateerde trainingen in zitten. Ik ga hiervoor degene van teams pakken om zo mijn omgeving goed te kennen, te weten wat ik moet/kan doen in bepaalde gevallen zoals een toekomstig verkoopgesprek, en andere relevante zaken.
Zo leer ik niet alleen gelijk hoe ik zo goed mogelijk mezelf op verkoopgesprekken kan voorbereiden, maar ook hoe precies de omgeving allemaal te werk gaat (omdat je hier als leerling in de les op school natuurlijk niet heel veel mee in aanmerking komt). Voor beterinoffice heb ik een gratis account gekregen van mijn stagebegeleider om zo een beetje in aanmerking te komen met een van de bekendere producten. Maar volgens mijn stagebegeleider mocht ik dit product ook gebruiken voor mijn eigen ontwikkeling/voorbereiding en kennis over office te verbeteren.
De cursus was onderverdeelt in enkele zaken, met name het werken met teams, maar dan niet vanuit een studentachtige setting, maar juist vanuit hoe een organisatie het beste te werk kan gaan met teams, dus onder andere het maken en beheren van een team met onder andere het toevoegen van kanalen, en tabs toevoegen aan het kanaal.
Er wordt uiteraard ook gekeken naar hoe het samenwerken binnen teams kan en tewerk gaat volgens de meest gebruikelijke manier, denk bij samenwerken onder andere aan het delen en samen bewerken van bestanden, vergaderingen houden/inplannen, etc.
Met deze cursus heb ik veel bereikt naar mijn mening, omdat het met name gewoon dezelfde werkwijze is als dat Benefit gebruikt (omdat de website ook van hen is). Er waren uiteraard al wat dingen die ik gewoon wist uit ervaring van mijn tijd op school (denk aan dingen zoals een opname starten, scherm delen, hoe je met meerdere personen een vergadering ingaat). Maar sommige dingen zoals een team maken, wat net ietsjes specifieker is dan een gewone groepschat, en de kanalen die daarbij komen kijken waren iets heel aparts wat ik eigenlijk zelden had gezien/mee gewerkt in heel teams.
Niet alleen dat maar ook het concept van een vergadering was voor mij eigenlijk vrij nieuw. Dit hebben we enkel gebruikt tijdens de experience week voor een workshop, maar ook dit was vrij kort, en niet echt heel erg ‘’in depth’’, ten opzichte van deze cursus.
Er kwam dus gewoon ook uit deze cursus genoeg leerzaams en een stukje praktische opdrachten om mij verder te helpen in mijn ontwikkeling als het gaat om samenwerken, en het was tevens een goede opdracht om mee aan de slag te gaan als een voorbereiding op mijn stage, gezien ik uiteindelijk advies ga geven over de voordelen van onder andere Microsoft Teams.
Any.do account & het blijven opvolgen
Na wat onderzoek gedaan te hebben over welk planningsprogramma ik precies zou kunnen gebruiken voor zowel mijn PC als mijn mobiele telefoon, kwam ik door een artikel geschreven door KPN uit op een programma genaamd Any.do.
Deze app valt met Google en andere zaken te synchroniseren, dus is het mogelijk om een al bestaande agenda over te zetten naar Any.do, ze geven push notificaties op zowel je computer als op je mobiele telefoon, en je kan gedetailleerd aangeven wat de taak is, eventuele bijlagen toevoegen (bijvoorbeeld een bestand als het gaan om een opdracht). Je kan filteren op wat voor taken er nog open staan en deze een label geven om zo een heel overzicht te hebben van niet alleen school en werk gerichte taken, maar ook nog persoonlijke taken.
Niet alleen al dat, maar het is ook nog eventueel te delen, dus als er meerdere mensen dit programma zouden gebruiken, zou het ook nog eens een duidelijk overzicht kunnen geven aan de gehele groep over wat er precies gedaan moet worden voor wat.
Ik ben heel voorzichtig begonnen met de app, omdat ik bang was weer de cyclus in te gaan van een app enkele dagen te gebruiken, en vervolgens er helemaal niet meer naar om te kijken. Wat ik merk is dat ik nu al meerdere weken gebruik maak van de app om gewoon 100% zeker te weten dat ik nog op schema loop met wat ik voor mezelf heb opgesteld. Ik laat push notifications aanstaan en geef mezelf altijd een week voor de daadwerkelijke gebeurtenis een reminder zodat ik er vroegtijdig vanaf weet mocht het iets belangrijks zijn.
Hoewel ik in eerste instantie altijd een hekel had aan push notifications, merk ik ook dat het eigenlijk wel meevalt, als het een niet zo relevante reminder is, zoals de tandarts, dan klik je die gewoon weg, en klaar ermee. Dit vond ik voor welke reden dan ook vooraf altijd heel storend, maar ik merk nu dat het een kleine moeite is als het niet zo belangrijk is, en juist ontzettend veel helpt als het wel belangrijk is.
Hier links is hoe het er uit ziet, en hoe ik er mee te werk ga. Zo kun je zien hoeveel taken er nog open staan en wat je nog te doen staat voor de komende week.
Wat ik fijn vond aan deze actie is dat het niet alleen een goede invloed had op mijn studiegedrag, wat echt wel een aanzienlijke verbetering gekregen heeft met het goed en concreet uitplannen van wat ik precies af wil hebben rond welk tijdstip. Maar ook op mijn algemene leven. Tegenwoordig schrijf ik haast alles hier gewoon even snel op, of ik nou thuis zit of niet, ik merk gewoon dat ik stuk minder snel vergeet en uiteindelijk zo zit van: ‘’oh ja, dit is over 2 dagen al’’. En het kost echt een minimalistisch beetje tijd.
Het is natuurlijk pas enkele weken geweest maar op dit tempo denk ik dat dit een van de betere beslissingen is omtrent het helpen van mijn thuis studie. Het voelt wat rustiger in mijn hoofd als het gaat om na moeten denken wat ik nog moet doen, want het is één klik verwijdert op zowel mijn telefoon als mijn computer.
Zo kan ik goed van tevoren kijken wat ik nog moet doen, en wanneer ik echt geen tijd heb om dit te doen. Het enige wat ik helaas nog mis wat ik erg graag gezien had, was een integratie van zowel het Avans rooster als mijn werkrooster. Hoewel je de google agenda wel kan combineren met deze app, zag ik helaas geen mogelijkheid om je Avans rooster op Google Agenda te zetten, en mijn werkrooster wordt helaas ook niet ondersteund hierdoor.
Proactief Showroomwerk IKEA
Voor deze actie heb ik besloten om mezelf in te plannen binnen de showroom van IKEA in Barendrecht. Om hier wat uitleg achter te leggen, voor mijn werk sta ik normaliter op de ”markthall”, hier ben je weinig bezig met de klant en werk je meer met accessoires van IKEA. De afgelopen weken heb ik op de showroom gestaan. Dit is een klantgerichte verkoop, met vaak lange gesprekken waarin je ook advies geeft aan de klant. Dit sluit uiteraard niet aan op het B2B gedeelte, en daar ben ik me ook bewust van.
Ik zag het echter nog steeds van waarde gezien mijn andere acties meer op het B2B richten, en dit toch een hele goede vorm van praktische ervaring is die ik mee kan nemen in mijn stage, want uiteindelijk komt een deel hiervan het op hetzelfde neer als dat je kan concluderen binnen mijn inleesactie. Je kijkt naar de behoefte van de klant en speelt hier ook op in om zo tot een zo goed mogelijk plaatje voor de klant over wat hij/zij nodig heeft, en wat jij kan bieden als oplossing daarvoor. Echter gezien het niet helemaal B2C is, voelt het wat half, maar de ervaring die ik opdoe met een face to face (of via Teams, een service die IKEA biedt genaamd remote planservice) verkoopgesprek komt naar mijn mening altijd van pas, of het nou in een B2C of een B2B omgeving is. Er zullen altijd wel dingen zijn die je kan meenemen en gebruiken in zulke gespreken die je vooraf niet wist.
Toch vond ik dit een waardevolle actie om te ondernemen, omdat het niet alleen mezelf helpt beter voor te bereiden op langere gesprekken om een klant te helpen, maar ook nog eens helpt met het uitbreiden van mijn kennis binnen het bedrijf waar ik momenteel werk. Ik zie het dus als een dubbele slag, en ook heel waardevol om te gebruiken in de toekomst.
Voor deze actie heb ik dus besloten met mijn teammanager om een kleine overstap te maken naar de showroom. De afdeling waar ik werk heeft ook een showroom gedeelte, namelijk kinder & babykamers. Daarnaast heb ik me ook gesolliciteerd als eerder vermeld voor de slaapkamerafdeling binnen IKEA, dus heb ik hier ook nog extra uren gedraaid als een soort inwerking. Zo heb ik in totaal 5 dagen gewerkt onder een showroom afdeling, en meer dan 30 verschillende gesprekken gehad. Gezien in de B2C omgeving klanten iets sneller geneigd zijn om te kopen dan in een B2B omgeving, ga ik mijn conversieratio van 85% niet al te serieus nemen. Dit omdat er een verschil zit tussen klanten in B2B, die veel kritischer over de aanbieder zijn dan de meeste B2C klanten.
Bovenstaand staat een foto met de meest recente order (van 18-03-2021) die ik voor klanten n.a.v. een verkoopgesprek gemaakt heb. Bepaalde informatie is hier gedekt vanwege de privacy van de klant. Boven de order staan ook mijn initialen, mihor (Mika Horward). Verder staat er nog in de bijlagen alle orders die ik deze specifieke avond heb gemaakt (zie bijlage 2: sales orders). Dit heb ik zo in principe dus enkele weken gedaan, en gezien er vele klanten om het uur welkom waren voor zo’n gesprek op afspraak, heb ik hier dus ook redelijk wat tijd in mogen besteden (deels onder supervisie van een collega, en de andere helft helemaal op mezelf).
In dit onderdeel kijk ik terug op de leerdoelen en ondernomen acties. Of ik vind dat ik voldoende geleerd heb, en maak op basis daarvan nieuwe leerdoelen voor het volgende blok. En verder nog een terugblik op de nieuwe stappen omtrent de gekregen feedback.
Over het algemeen ben ik erg positief over het resultaat van het afgelopen blok als ik kijk naar mijn uitgewerkte leerdoelen en acties.
Het meer verdiepen in een specifieke richting als het gaat om samenwerking was erg leuk. Het boek wat ik gelezen heb ging er erg diep op in hoe het precies werkt in een B2B samenwerking, en er viel al super veel informatie uit de eerste hoofdstukken te halen. Uiteindelijk lijkt het me wel interessant om het hele boek door te lezen, maar voor nu ben ik blij (en trots) met hoever ik gekomen ben, gezien ik normaal gesproken niet echt zo’n lezer ben als het een te groot verhaal is. Ik heb hier veel geleerd over niet alleen welke vormen van samenwerking nou vaak voorkomen, maar ook nog wat de eventuele voordelen of redenen voor deze samenwerking zijn.
Daarnaast vond ik de Beterinoffice cursus die ik gevolgd heb erg leerzaam. Hoewel ik nu al enkele maanden actief met Teams bezig ben, merkte ik toch dat er nog genoeg te leren viel over dingen waarmee je als student zijnde zelden (of nooit) mee in aanmerking komt. Vandaar dat ik het wel handig vond om mezelf er toch nog extra in te verdiepen. Gezien mijn stage hoogstwaarschijnlijk maar deels fysiek wordt, is dit een mooi puntje om meegenomen te hebben als een extra voorbereiding.
Ik ben met name aangenaam verrast over het feit dat ik plannen toch zo lang vol zou houden als normaal gesproken. Enkele weken klinkt op papier uiteraard niet als de grootste stap, maar voor iemand die normaliter nooit überhaupt zou nadenken over het idee achter iets uitplannen door middel van een app, vind ik het wel een redelijke stap in de juiste richting voor wat meer structuur. Dit is zeker ook iets wat ik als heel positief ervaren heb, en ik ga dit ook zeker regelmatig in de toekomst nog gebruiken voor belangrijke zaken en deadlines, waarbij ik gewoon hier en daar nog een extra reminder wil krijgen, zodat ik ook zeker weet dat ik niet per ongeluk iets vergeet.
Het onderhouden was leuk, ik kwam steeds achter iets nieuwere dingentjes zoals onder andere tags per bepaalde taak die in de buurt kwam, om zo alles iets meer persoonlijker te maken naar jouw eigen voorkeur/stijl. Dit bracht mij dus ook regelmatig gewoon terug om de app wat meer naar mijn stijl te maken.
Mijn favoriete uiteindelijke bezigheid was het in de praktijk bezig zijn met verkoopgesprekken voor klanten. Ik vind het uitermate leuk om in de praktijk bezig te zijn, en niet alleen was dit gewoon echt de beste ervaring van mij om zo veel met een klant bezig te zijn, met name gesprekken die afhankelijk van de situatie gewoon bijna opliepen tot circa een uur. Maar het was ook nog eens een hele goede voorbereiding ondanks de corona crisis op mijn stage. Ik ben ervan overtuigd dat ondanks het verschil in B2B en B2C, het toch heel waardevol is om praktijkervaring te krijgen ter voorbereiding op iets. Ook al loopt het niet helemaal 1 op 1 met waar je je op wilt focussen. Als het genoeg overeenkomt is het zo handig en ook zo goed voor je om gewoon die voorbereiding te pakken en zo veel mogelijk te benutten. Dit is de exacte reden waarom deze actie mij nou zo goed viel.
Nieuwe geformuleerde leerdoelen
Voor het volgende blok ben ik vooral aan het kijken naar wat school georiënteerde leerdoelen (dus meer gericht op schoolvakken zoals marketing en sales in dit geval). Hoewel ik dan op stage zit, vind ik het toch wel van belang dat ik goed blijf kijken naar mijn school, en na deze 2 maanden stageperiode ga ik gewoon weer een heel jaar van alleen school tegemoetkomen.
Met deze reden heb ik voor nu de volgende leerdoelen opgesteld voor blok 4:
Marketing
Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dit precies ga toepassen, maar over het algemeen wil ik een marketinggericht leerdoel pakken omdat ik tot nu toe nog niet zo veel interesse in het vak heb weten op te werken.
Ik ben van nature meer van de sales kant als het gaat om dit soort dingen, echter wil ik wel wat meer van marketing meekrijgen, en persoonlijk leiderschap is een goede manier om dit soort dingen te integreren. Hierdoor heb ik dus voor een marketing leerdoel gekozen, of dit online of niet wordt, is nog even puzzelen voor mezelf.
Leiderschap binnen een sales functie
Een leerdoel waar ik 100% zeker van ben dat ik er dieper in op gaan is leiderschap binnen de sales. Ik ben zoals ik al zei altijd al wat meer sales gericht, maar ik wil me nu echt iets meer focussen op ook een stukje leiderschap binnen sales. Dus een salesmanager bijvoorbeeld. Dit komt omdat mijn ambitie ook bij dit vakmanschap ligt (mijn persoonlijke titel is niet voor niets de enthousiaste salesmanager).
Nieuwe stappen voor blok 4 feedback
De grootste stap voor dit blok wordt gewoon goed kijken naar de tips die ik gekregen heb vanuit de verschillende feedback. Met name de grootste is waarschijnlijk dat ik nog steeds een beetje moet uitkijken met het ontvangen van feedback, en dat ik dit op een positieve manier doe. Ik ga natuurlijk een nieuwe werkomgeving in, waar ik weer veel moet leren en dus ook waarschijnlijk (veel) nieuwe fouten ga maken. Hierop ga ik net zo goed feedback krijgen, en het is van belang dit goed en positief op te pakken om mezelf ook verder binnen het bedrijf (en als persoon) te ontwikkelen.
Verder ga ik een poging wagen me iets meer te integreren in sociale settings. Ik heb deze poging al vaker gedaan zonder succes. Maar het kan in principe nooit kwaad. Dit met de intentie om zo toch wat meer van dat introverte deels uit me te halen, want ik vind ook wel dat ik iets te ver aan die kant zit, vooral bij nieuwere mensen, hierdoor heb ik besloten gelijk zo sociaal mogelijk als dat ik kan en nodig vindt, mezelf aan te sluiten bij mijn nieuwe stage per 19 april. Verder ga ik hopelijk rond die tijd een carrière switch maken bij mijn huidige bijbaan (IKEA). Ik ga van afdelingen veranderen, en ondanks het feit dat ik de mensen al een beetje ken, zijn het toch grotendeels nieuwe gezichten.