Leerdoel 1: Beheersing van de Zweedse taal op A2 niveau
Afgelopen schooljaar heb ik Zweeds als vierde taal opgepakt. In jaar 4 zet ik dit leerdoel graag voort. De eerste stap van mijn Zweedse taal beheersing lag bij het beheersen van Zweeds op A1 niveau. In dit leerdoel wil ik het tillen tot een A2 niveau. Het uiteindelijke doel is om Zweeds te kunnen spreken op een comfortabel niveau zodat ik een team kan sturen. Voor dit verslag hou ik het op A2 omdat dit de logische volgende stap is na het beheersen van A1 niveau.
Zodra ik verder in mijn werk carrière ben is een doel van mij om in een Zweedse IKEA te werken. Hoewel Engels meer dan acceptabel is, vind ik het voor mijn eigen ontwikkeling en respect naar het land en cultuur belangrijk dat ik mijzelf fatsoenlijk inburger. Hierbij hoort het leren en tot op bepaald niveau beheersen van de taal in mijn optiek.
Actie 1: Duolingo
Duolingo is een populaire taal app die beschikbaar is op zowel desktop als op de mobiele telefoon. Het is een educatief platform dat mensen helpt nieuwe talen te leren maar heeft zich recentelijk ook uitgebreid tot een platform voor wiskunde en muziek. De app bestaat uit een reeks interactieve lessen en oefeningen op basis van het gekozen onderwerp. Duolingo maakt gebruik van gamificatie, met andere woorden; het is in spelvorm. Dit is in plaats van een meer traditionele vorm van leren.
In dit leerdoel heb ik het doel 8 units af te ronden die ieder een ander onderwerp van de Zweedse taal aanpakken. Door ongeveer 15 minuten per dag aan de app te besteden hoop ik dit leerdoel te kunnen behalen. Iedere unit is gericht op een A2 niveau. De units die ik hoop af te ronden in dit leerdoel zijn als volgt:
Unit 20: Praten over relaties
Unit 21: Gebruik maken van nummers
Unit 22: Jouw omgeving kunnen omschrijven
Unit 23: Activiteiten omschrijven
Unit 24: Over tijd praten
Unit 25: Dingen die je doet omschrijven
Unit 26: Gewoontes beschrijven
Unit 27: Communicatie op school
Een van de opmerkelijke aspecten van deze actie is dat ik merk dat het lastig is om een unit af te ronden per week. Een unit bestaat uit gemiddeld 8 secties, en iedere sectie heeft 7 tot 8 lessen die ieder gemiddeld 5 minuten kosten. Soms was het dus lastig om deze units af te krijgen binnen dit tijdstip. Echter vond ik het niet noodzakelijk om het doel terug te schalen. Naar mijn mening was het vrij realistisch ingeschat en hoewel er soms dagen tussen zaten dat ik geen tijd had om voldoende te leren, heb ik dit weten te compenseren met andere dagen zodat ik de doelstelling volledig wist te behalen.
Het uiteindelijke doel tot aan unit 27 is behaald. Op 24 november heb ik de laatste les afgerond om tot unit 27 te komen. Hierbij is deze actie behaald. Alles liep vrijwel volgens schema met uitzondering van enkele dagen, zoals een vakantie, waarbij ik soms dagen had waar ik niet aan Duolingo dacht. Gelukkig is een kwartier op een andere dag zo ingehaald.
September 2024 Oktober 2024 November 2024.
Actie 2: SwedishPod
SwedishPod101 is een forum die bedoelt is om Zweeds te leren. Op dit forum zijn lessen, maar ook interacties met andere mensen die Zweeds leren. Met deze actie wil ik tot aan examen 1 komen van dit platform. Het is gericht op ‘level 2’ ofwel A2 niveau. Examen 1 bestaat uit 25 lessen, 5 tussentijdse toetsen/evaluaties, en vervolgens een ‘eindexamen’ van 34 vragen.
Het platform SwedishPod101 is te vergelijken met Duolingo, maar het biedt extra mogelijkheid aan op het gebied van inlezen. Dus bepaalde regels die je simpelweg op Duolingo aangeleerd wordt, worden in detail uitgelegd op SwedishPod.
De onderwerpen schetste vaak alledaagse situaties, zie onderstaand een voorbeeld van zo’n situatie.
Dit is de meer traditionele manier, alsof ik een Zweeds taalboek aan het lezen ben. Elke dag in oktober heb ik hiervan een les gedaan tot aan het ‘examen’. Enkele van de lessen heb ik niet mogen maken. Dit is een gratis versie van SwedishPod, en de lessen die grijs vervaagd zijn zaten achter een betaalde versie van het platform. Toch waren er wat dat betreft meer dan genoeg lessen om te volgen.
Actie 3: Toetsing
Voor de tweede actie heb ik een toets afgelegd om mijn Zweeds te toetsen. De toets is onderverdeeld in grammatica, vocabulaire en leesvaardigheid op A2 niveau. De grammatica gaat over de juiste woordkeuze in de juiste context. Een Zweeds voorbeeld hiervan is dat je een keuze hebt tussen het woord ‘’lång’’ en ‘’längst’’ (=lang/langste). Deze woorden worden dan in meerkeuzevorm als keuzes gegeven in een zin met een blank stuk tekst. De juiste vorm moet hiervoor gekozen worden. Niet alleen leren dit soort opgaven grammatica, maar ik heb ook gemerkt dat ik hierdoor mijn vocabulaire nog verder uitbreidt. Indien ik woorden niet herken, zoek ik ze namelijk op. Soms op basis van de gehele zin wordt de betekenis van een woord vanzelf al duidelijk. Hierdoor is het een erg handige manier om op verschillende manieren Zweeds te leren.
Voor de toets heb ik 40 van de 50 vragen goed beantwoord. De onbetaalde versie geeft minder concrete inzichten (er kan dus niet per onderwerp gekeken worden, echter geloof ik wel dat een 40/50 goed beantwoord (ofwel 8.0 in numeriek) is een goed resultaat op een A2 niveau. Het laat mij zien dat ik al wel een duidelijke voortgang maak in de richting van A2 niveau, maar er nog lichte verbeteringen hier en daar nodig zijn. Uiteindelijk is dit een goede stap in de richting van mijn uiteindelijke doel om de Zweedse taal op B1 niveau (waarbij ik mijzelf in het grof gedeelte van de situaties in het land mijzelf volledig zelfstandig kan redden).
Reflectie eerste leerdoel
Afgelopen leerdoel is naar mijn mening met veel succes verlopen. Volgens de STARR-methode (Benders, 2023) reflecteer ik op het leerdoel.
(S)ituatie
Ik wilde mijn vaardigheden in de Zweedse taal ontwikkelen tot het A2-niveau als onderdeel van mijn algemene doel om Zweeds uiteindelijk op B1-niveau te beheersen. Hiervoor besloot ik drie acties te volgen: het afronden van specifieke Duolingo-units, werken met het platform SwedishPod101, en het maken van een toets op A2-niveau. Elke actie droeg bij aan het doel om mijn kennis van de Zweedse taal te verbeteren. Hierbij kwam onder andere grammatica, vocabulaire en leesvaardigheid kijken.
(T)aak
Mijn taken (acties) waren als volgt:
Acht specifieke Duolingo-units af te ronden (units 20-27) gericht op onderwerpen zoals praten over relaties, tijd, gewoontes en activiteiten.
Examen 1 van SwedishPod101 te voltooien, inclusief 25 lessen, 5 evaluaties, en een afsluitend examen van 34 vragen.
Mijn kennis te toetsen door een Zweedse toets op A2-niveau te maken en de resultaten te analyseren om mijn voortgang en verbeterpunten te identificeren.
Uiteindelijk wilde ik met deze acties een grof A2 niveau bereiken. Met deze acties heb ik het idee dat ik dit ook goed bereikt heb.
(A)ctie
Duolingo (Actie 1):
Ik werkte dagelijks gemiddeld 15 minuten aan Duolingo, ik richtte me op het voltooien van 8 units, elk met gemiddeld 8 secties en 7-8 lessen per sectie. Ondanks enkele dagen waarin ik niet met Duolingo bezig was, was ik het grof deel van de dagen toch bezig en compenseerde op de dagen waar ik niet/minder bezig was met Duolingo.
SwedishPod (Actie 2):
Ik gebruikte SwedishPod101 om mijn Zweeds verder te leren op een iets meer traditionele en gedetailleerde manier. Ik voltooide dagelijks 1 les gedurende oktober, inclusief tussentijdse evaluaties (of toetsen), en behaalde uiteindelijk het eerste examen van ‘Zweeds level 2’.
Toetsing (Actie 3):
Ik legde een toets af die grammatica, vocabulaire en leesvaardigheid testte op A2-niveau. Uiteindelijke scoorde ik op deze toets een 8. Dit vind ik een prima score gezien de score zich richtte op het niveau waar ik naartoe wilde werken.
(R)esultaat
Ik heb alle geplande units (20 tot en met 27) weten te behalen en maken, dit houdt in dat alle onderwerpen besproken in de kerntekst dus ook geleerd en ‘behaald’ zijn. Zoals het gebruik van nummers, praten over relaties en het praten over school. In SwedishPod voltooide ik het eerste en verbeterde mijn kennis van Zweedse grammatica en taalgebruik, wat mij extra inzicht gaf in de taalregels en gebruik.
Mijn score van 40/50 toonde aan dat ik een goede voortgang heb gemaakt op het A2-niveau. Het gaf me ook inzicht in specifieke verbeterpunten, zoals het nauwkeuriger toepassen van grammatica in context. Door deze acties te combineren, bereikte ik mijn leerdoel voor Zweeds op A2-niveau.
(R)eflectie
De aanpak werkte voor mij zeer goed. Ik was elke dag rond een uur of 17:45 bezig met Duolingo, met uitzondering van een paar dagen en toonde goed doorzettingsvermogen gedurende de lessen bij zowel duolingo als SwedishPod. Hoewel het soms lastig was om dagelijks tijd vrij te maken, lukte het om mijn planning flexibel aan te passen en achterstanden in te halen. SwedishPod bleek bijzonder nuttig om grammaticale regels te verdiepen in plaats van enkel toepassen (zoals in Duolingo). Het enige nadeel is dat de toets op het einde van Transparant Language geen inzicht gaf welke antwoorden ik niet goed had. Ik weet dus niet precies op welk gebied ik mijzelf kan verbeteren. Maar uiteindelijk is mijn doel toch om me op ieder gebied te verbeteren.
Als ik dit proces opnieuw zou doen, zou ik een strakkere planning maken. Met name omdat ik niet helemaal wist hoeveel tijd Duolingo zou innemen en wat een realistische doelstelling en planning was. Achteraf gezien was dit makkelijk te plannen als ik iets dieper op de lessen inging voordat ik het uitvoerde. Daarnaast zou ik mijn vocabulaire nog meer uitbreiden door vaker Zweedse teksten te lezen. Over het geheel ben ik tevreden met mijn resultaten en voel ik me gemotiveerd om verder te werken aan B1-niveau.