De indeling
In dit hoofdstuk leg ik kort het plan uit voor mijn ontwikkelingen. De leerdoelen worden vooraf uitgelegd en onderbouwd waarom ik deze specifieke keuzes gemaakt heb. Daarnaast leg ik per leerdoel acties voor die ik ga uitvoeren om het leerdoel te bereiken en behalen.
Klik op een van de opties om hier iets over te lezen.
-
Als eerste leerdoel wil ik werken aan mijn algehele salesgerichte ervaring. Sales is een kant die mij enorm interesseert, zowel B2C als B2B. B2C is mijn grootste voorkeur, hier heb ik ervaring in, en is ook een heel erg praktisch gericht beroep wat ik mezelf later al gauw zie doen. Hierdoor wil ik mezelf continu ontwikkelen in dit vakgebied.
Mijn uiteindelijke leerdoel formuleer ik als volgt: Participeren in sales activiteiten die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een commerciële mindset.
(Voorbeelden van een commerciële mindset zijn: Indelen artikelen op een correcte manier, sturen op de juiste artikelen en op de juiste manier (omzetcijfers), etc.).
Als tweede leerdoel heb ik leiderschap binnen sales staan. Dit komt vooral omdat mijn interesse naast marketing ook erg binnen de sales ligt. Ik wil graag meer weten over hoe je nou effectief de leiding neemt in een organisatie, en dit dan iets specifieker gemaakt door het binnen de sales tak te houden. Ik heb hier tevens de meeste ervaring in. De reden dat ik graag meer over leiderschap wil weten is omdat ik uiteindelijk een leidinggevende rol binnen een bedrijf wil hebben. Met dit leerdoel kan ik hier mij beter op voorbereiden en onderzoek doen naar de kwaliteiten en de werkzaamheden die je met je neemt als een leidinggevende.
Mijn uiteindelijke leerdoel formuleer ik als volgt: Onderzoek naar effectief leiderschap binnen sales.
Als mijn laatste leerdoel wil ik kijken naar de sales, maar dan meer naar de verkoopkant van B2C sales. Omdat mijn werkveld B2C sales is en dit mij erg aanspreekt, wil ik me verdiepen en verder onderzoek doen naar de redenen achter bepaalde keuzes die binnen sales gemaakt worden. Als ik een voorbeeld pak van mijn huidige bijbaan (sales medewerker bij IKEA in Barendrecht) wordt er veel gekeken naar welk artikel waar geplaatst wordt, en waarom. Dit kan door middel van een hoge forecast (verwachte verkoop), maar ook door bijvoorbeeld door een trend artikel, of juist een goedkope keuze.
Hiermee ben ik van plan te kijken, en leren begrijpen wat de gedachtegang achter deze keuzes is. Met deze kennis hoop ik zelf straks ook als ik in een B2C omgeving terecht kom te kunnen begrijpen waar iets het beste kan staan en waarom dat zo is. Dit doe je door middel van allerlei verschillende factoren, en deze factoren zou ik graag wat beter willen leren kennen.
Met deze leerdoelen ben ik van plan om aan de slag te gaan en mezelf te ontwikkelen binnen de 2 vakken waarvan ik het afgelopen schooljaar merkte de meeste interesse in te hebben gewekt. Marketing en sales zijn hierdoor mijn twee keuzes geweest.
-
Mijn projectgroepsleden kunnen me zeker helpen met het ontwikkelen van deze doelen. Pim is onze groepsleider, en hem observeren is een goede manier om in ieder geval al te kijken naar hoe je effectief leiderschap geeft (of juist niet). Als ik kijk en evalueer hoe dat Pim het doet, kan ik hier dingen van leren, eventuele do’s en dont’s. Hiermee kan ik dan kijken wat ik bijvoorbeeld eventueel zelf anders zou doen, wat ik juist erg goed vond aan hoe Pim het deed, etc.
Voor marketing verwacht ik mocht ik het nodig hebben aan iedereen hulp te kunnen vragen omdat de meeste mensen die ik op het Avans ontmoet heb geïnteresseerd zijn in het vak. Google Analytics is daarnaast ook erg toegankelijk met vele cursussen online (gratis) beschikbaar om mij hiermee verder te helpen. Verder moet ik nog in de komende weken leren ontdekken waarmee mijn projectgroepsleden mij mee zouden kunnen helpen.
-
Binnen dit leerdoel ben ik van plan diverse activiteiten binnen mijn werkveld te verrichten die te maken hebben met een commerciële mindset, en die deze bij mij kunnen bevorderen.
Ik heb hierbij met mijn teammanager bijvoorbeeld besproken dat ik meer actief bezig ga zijn met het sturen op artikelen, en mijn eigen initiatief en draai hieraan geven. Het idee is om dit altijd terug te communiceren met mijn teammanager om zo de stappen te evalueren die ik genomen heb, en te kijken of hier een toekomstige potentie in is (goed voor de omzet).
Voor leiderschap binnen sales ben ik van plan een boek te lezen over leiderschap. Het boek heet ‘’De zeven eigenschappen van effectief leiderschap.’’, en is geschreven door Stephen R. Covey. Het boek is in 1989 geschreven en wordt gezien als een van de beste boeken voor het bedrijfsleven uit de 20ste eeuw wat zich verdiept in het goed leiderschap geven. Ik ben daarom dus ook van plan te lezen wat deze 7 eigenschappen zijn, en wat er mogelijk in de afgelopen jaren veranderd is en waar ik me op aan zou kunnen passen.
Naast een boek lezen voor dit leerdoel ben ik ook nog van plan te kijken of ik proactief bij mijn huidige bijbaan (IKEA) kan kijken of ik hier een rol in kan spelen. Hoewel ik momenteel geen leiding geef aan anderen, ben ik wel een SLMer (Sales location management medewerker). Als SLMer zou ik eventueel een nieuwe groep SLMers op kunnen pakken, de basics aanleren en hierover de leiding nemen. Dit zijn erg kleine projectjes die meestal niet meer dan enkele dagen tijd in beslag nemen, maar kan wel een goede eerste stap zijn in het begrijpen van leiderschap.
Binnen dit leerdoel ben ik eigenlijk van plan een soort connectie te maken met het deel leiderschap. Ik weet namelijk dat als ik zo’n project op me neem, ik ook keuzes moet maken tussen waar ik welke producten neer wil zetten, en voor welke reden ik dit wil doen. Hierdoor kan ik dus een link leggen tussen de twee leerdoelen, maar wel beide toepassen binnen 1 grote actie.
Naast deze actie wil ik ook nog een stukje desk en wellicht ook fieldresearch doen naar wat een klant precies kan prikkelen. Hiermee bedoel ik dus wat bepaalde strategieën zijn die al toegepast worden en waarom deze precies zo effectief zijn. Iets wat heel erg opvalt met kleuren, zoals een afprijzing, vallen al veel sneller op bij een klant, maar waarom precies? En wat voor extra dingen komen er behalve dat mooie kleurtje en de afprijzing bij kijken om te verzekeren dat de klant dit meeneemt in zijn winkelwagentje, mee naar huis? Daarnaast doe ik ook mee aan grotere projecten waarover ik geen leiding kan nemen, maar wel een bijdrage en mijn inzicht kan delen. Voor ieder leerdoel wordt ook bijpassend een inleesactie genomen. Dit kan een boek, of bijvoorbeeld enkele internetbronnen zijn die te maken hebben met het onderwerp.
Binnen dit leerdoel ben ik eigenlijk van plan een soort connectie te maken met het deel leiderschap. Ik weet namelijk dat als ik zo’n project op me neem, ik ook keuzes moet maken tussen waar ik welke producten neer wil zetten, en voor welke reden ik dit wil doen. Hierdoor kan ik dus een link leggen tussen de twee leerdoelen, maar wel beide toepassen binnen 1 grote actie.
Naast deze actie wil ik ook nog een stukje desk en wellicht ook fieldresearch doen naar wat een klant precies kan prikkelen. Hiermee bedoel ik dus wat bepaalde strategieën zijn die al toegepast worden en waarom deze precies zo effectief zijn. Iets wat heel erg opvalt met kleuren, zoals een afprijzing, vallen al veel sneller op bij een klant, maar waarom precies? En wat voor extra dingen komen er behalve dat mooie kleurtje en de afprijzing bij kijken om te verzekeren dat de klant dit meeneemt in zijn winkelwagentje, mee naar huis? Daarnaast doe ik ook mee aan grotere projecten waarover ik geen leiding kan nemen, maar wel een bijdrage en mijn inzicht kan delen. Voor ieder leerdoel wordt ook bijpassend een inleesactie genomen. Dit kan een boek, of bijvoorbeeld enkele internetbronnen zijn die te maken hebben met het onderwerp.